روش سریع تشخیص اسکناس تقلبی

بهترین و سریع ترین راه برای اینکه بفهمیم اسکناس و پول تقلبی بوده یا نبوده این است که پول را به بانک برده . اگر بانک آن را سوراخ کرد تقلبیه و گرنه مشکلی ندارد . البته این روش بیشتر به شوخی شباهت دارد . برای پی بردن به اسکناس تقلبی از روشهای زیر استفاده کنید .

 

از مهمترین مشخصه های ایران چک ها این است که زمانی ایران چک ها کپی می شود تمام ویژگی های امنیتی خود را از دست می دهد.

 مشخصات امنیتی اسکناس ها و ایران چک به شهروندان کمک می‌کند تا به راحتی اسکناس‌های واقعی را از تقلبی تشخیص دهند.

 

در اسکناس‌های چاپ شده توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موارد متعددی از خصوصیات امنیتی وجود دارد که تشخیص آنها با اندکی دقت به راحتی امکان پذیر خواهد بود.

در بیشتر موارد بهتر است به یک خصیصه اکتفا نکرده، بلکه موارد بیشتری را جهت حصول اطمینان بیشتر بررسی نمائید.

 

البته باید این امر را نیز در نظر گرفت که نگهداری و استفاده از اسکناس‌های جعلی پیگرد قانونی دارد.

 

مشخصات اسکناس دو هزار تومانی

 

نخ امنیتی

 

نخ امنیتی این اسکناس از نوع پنجره ای با روکش فلزی است و آرم بانک مرکزی نیز در زمینه آن به چشم می خورد، این نخ درون خمیره کاغذ می باشد و فقط بخش هایی از آن در سطح کاغذ نمایان است.

 

ریز چاپ برجسته

 

ریز چاپ برجسته با نوشته بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران که با استفاده از وسایی بزرگ نمایی (ذره بین) به سادگی قابل رؤیت می باشد.

 

ریز حروف برجسته منفی، مثبت

 

ریز حروف برجسته جمله "جمهوری اسلامی ایران " بصورت مثبت و منفی در طرح گنجانده شده که با استفاده از ذره بین به سادگی قابل رؤیت می باشد.

 

نشانه برجسته برای تشخیص نابینایان

 

علامت مخصوص در گوشه اسکناس بطور برجسته برای شناسایی آن توسط افراد نابینا بصورت سه دایره که به آسانی قابل لمس می باشد.

 

واتر مارک

 

تصویر حضرت امام (ره) بصورت سه بعدی در خمیره کاغذ وجود دارد که برای رؤیت آن باید اسکناس را در مقابل تابش نور مستقیم قرار داد.

 

طرح زمینه خطی

 

کلیه طرح های زمینه این اسکناس بصورت خطی و با رنگ های متفاوت می باشد.

 

تصویر مکمل

 

این قسمت از اسکناس در مقابل نور، نمایشگر عدد 20000 است.

 

ریز متن برجسته

 

ریز متن برجسته عدد 20000 روی گنبد که با ذره بین قابل رؤیت می باشد.

 

چاپ برجسته

 

بخش هایی از این اسکناس دارای چاپ برجسته می باشد که برجستگی این سطوح در مقایسه با چاپ های دیگر به سادگی بوسیله انگشتان دست قابل لمس است.

 

طرح مخفی

 

با تغییر زاویه اسکناس به نحوی که روی اسکناس بصورت افقی در مقابل چشم قرار گیرد در سمت چپ تصویر حضرت امام (ره) طرح مخفی بصورت عدد 20000 نمایان می گردد.

 

مرکب فلورسنت

 

با تابش نور ماورای بنفش به قسمت روی اسکناس؛ رنگ امضاء وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل بانک مرکزی از مشکی به سبز فسفری تغییر می یابد.

 

قسمت هایی از طرح متمرکز شده در وسط اسکناس به رنگ فسفری آبی و سبز تغییر می کند.

 

الیاف نامرئی در خمیره کاغذ نیز به رنگهای فسفری آبی، قرمز، سبز و زرد نمایان خواهند شد.

 

رنگ شماره سریال از قرمز به طلایی تغییر خواهد کرد، ضمن آن که با تابش نور ماورای بنفش به قسمت پشت اسکناس بخشهایی از بالای میدان نقش جهان همچنین خطوط محوطه میدان و گنبد مسجد به فیروزه ای فسفری تغییر رنگ خواهند داد.

 

مشخصات امنیتی اسکناس 000 100 ریالی

 

1 - چاپ بر جسته روی اسکناس در سه رنگ قهوه ای، سبز یشمی و سبز روشن بوده و شامل پرتره حضرت امام (ره)، بوردر و نوشته ها می باشد که با انگشتان دست به راحتی قابل لمس است.

 

2 - ریز چاپ روی اسکناس به شکل ریز چاپ برجسته و ریز نوشته می باشد.

 

3 - علامت مخصوص روشندلان به صورت چهار دایره برجسته در گوشه سمت چپ و پایین اسکناس به رنگ قهرهای چاپ شده است.

 

4 - کلیه نقوش اسکناس به صورت خطی و با استفاده از سیستم طراحی امنیتی، طراحی شده اند که شامل طرح های گیلوش و مدالین ( طرح هندسی تکراری ) و ریز نوشته ها می باشد.

 

5 - بخشی از عدد ارزشی اسکناس به عنوان طرح مکمل در روی اسکناس و بخش دیگر در پشت آن چاپ شده است.

 

6 - ریز چاپ برجسته در پشت اسکناس که بر روی گنبد آرامگاه سعدی قرار دارد.

 

7 - مشخصه طرح مخفی در بوردر پایین اسکناس به صورت برجسته چاپ شده است که با قرار دادن اسکناس در راستای چشم به شکل تقریبا افقی و در مقابل نور، عدد لاتین 100000 ریالی قابل لمس است.

 

8 - چاپ برجسته پشت اسکناس در سه رنگ قهوه ای، سبز زیتونی تیره و سبز روشن و شامل آرامگاه سعدی، بوردر و نوشته های اسکناس می باشد که با انگشتان دست براحتی قابل لمس است.

 

9 - تصویر سه بعدی حضرت امام (ره) به عنوان واتر مارک در خمیره کاغذ قرار گرفته است.

 

10 - واتر مارک بسیار روشن عدد لاتین 100000 در زیر واتر مارک تصویر اصلی (الکترو تایپ).

 

11 - نخ امنیتی پنجره ای از نوع هولوگرام با عرض 2.5 میلیمتر شامل آرم بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در طول نخ که در مقابل نور با تغییر زاویه بصورت هفت رنگ دیده می شود و عدد لاتین 100000 در روی آن قابل مشاهده خواهد بود.

 

ایران چک

 

1 - از مهمترین مشخصه های ایران چک ها این است که زمانی ایران چک ها کپی می شود تمام ویژگی های امنیتی خود را از دست می دهد.

 

2 - همچنین از دیگر ویژگی های امنیتی ایران چک ها واترمارک یعنی ( تصویر مخفی در وسط کاغذ ) است و همچنین نخ امنیتی که اگر در داخل دستگاه کپی قرار بگیرد این نخ به رنگ سیاه در می آید.

 

3 - رنگ این ایران چک ها بنفش و در ابعاد 75 در160 میلیمتر است.

 

مشخصات روی چک

 

1 - مزین به تصویر بارگاه حضرت امام رضا (ع) در سمت راست، واترمارک تصویر فردوسی در سمت چپ و در خمیره و کاغذ که در مقابل نور از دو طرف ایران چک قابل رؤیت می باشد.

 

2 - نخ امنیتی پنجره‌ای که از نوع هولوگرام و با نوشته 500,000 به صورت بی رنگ در بطن نخ می باشد.

 

3 - نخ امنیتی پنهان که درون کاغذ قرار گرفته و از نوع فلورسنت و با نوشته بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است.

 

4 - فیبرهای مرئی که در سطح چک پراکنده است و بدون هیچگونه ابزاری قابل مشاهده است.

 

5 - طرح مخفی در قسمت کتیبه بالا، عبارت  IRAN CHEQUE 500000  که با تغییر زاویه دید در حالتی که ایران چک به صورت افقی در مقابل چشم قرار گیرد قابل رؤیت می باشد.

 

6 - کلیه نقاطی که به رنگ بنفش و آبی روی ایران چک نشان داده شده است چاپ برجسته می باشند که با انگشتان دست به سهولت قابل لمس و شناسائی است.

 

7 - دارای شماره امنیتی فارسی در قسمت بالا سمت راست که در مقابل اشعه ماوراء بنفش به رنگ طلایی تغییر می یابد.

 

8 - همچنین دارای شماره سریال  MICR  با قابلیت کنترل ماشینی درقسمت پائین سمت چپ می باشد.

 

9 - برای چاپ آرم بانک مرکزی در قسمت وسط سطح چک از مرکب حرارتی استفاده شده به گونه ای که با لمس انگشتان دست و افزایش گرما طرح مذکور ناپدید و پس از سردشدن مجدد ظاهر می گردد.

 

10 -طرح see through (نوع اول) در سمت چپ ایران چک عدد 500,000 در پشت و روی چک بصورت عمودی و ناقص چاپ گردیده که با قراردادن چک در مقابل نور عدد 500,000 بطور کامل رؤیت می‌شود.

 

11 - مرکب ضد کپی - درطرح see through (نوع دوم) واقع در زیر بارگاه حضرت امام رضا(ع) مرکب نارنجی رنگ در کپی رنگی از ایران چک به رنگ قهوه‌ای کم رنگ تغییر می یابد.

 

مشخصات پشت ایران چک

 

1 - در سمت چپ قسمت وسط عدد 50 بصورت نامرئی وجود دارد که با تابش اشعه ماوراء بنفش قابل رویت است.

 

2 - قسمت هایی از پشت چک در مقابل اشعه ماوراء بنفش به رنگ سبز روشن تغییر می‌یابد.

پروفسور حسابی، پدر فیزیک ایران

 

پروفسور حسابی، پدر فیزیک ایران


پروفسور حسابی، پدر فیزیک ایران پروفسور محمود حسابی پدر علم فیزیک ایران و دانشمند برجسته معاصر این مرز و بوم خدمات علمی بی شماری در طول ۷ دهه زندگی پربارش از خود بر جای گذاشت.

 

پروفسور محمود حسابی یکی از نوابغ قرن بیست هستند . ایشان دومین نفری هستند که به مقام کْرس اینشتین رسیدند. (اولین نفری که به این مقام رسید  آلبرت اینشتین بود)  و یادبود این مقام را آلبرت اینشتین به ایشان اهدا کردند.
در کودکی به لبنان رفتند زیرا پدر ایشان ، معزالسلطنه (عباس حسابی) ،به عنوان سر قنسول‌گری (سفارت) ایران در آنجا برگزیده شد. پدر وی پس از چند سال برای کسب منافع بیش تر به تهران بازگشت و پس از مدتی با یک زن که می توانست منافع ایشان را در دربار تأمین کند ازدواج کرد. همسر جدید به علت حسودی به گوهرشاد خانم (مادر دکتر حسابی) معزالسلطنه را مجبور کرد تا آن ها را از بین ببرد. تا پیش از این یک خانه از طرف قنسول‌گری در اختیار گوهرشاد خانم و دوپسرش قرار داشت ولی بعد از ازدواج معزالسلطنه خانه را از آن ها گرفتند و مقرری آن ها را نیز قطع کردند و عباس خان حسابی دوبار به لبنان بازگشت تا زن و دو فرزند خود را از بین ببرد ولی به لطف خدا آن ها زنده ماندند.
بعد از آن اوضاع زندگی محمود و خانواده اش خیلی بد شد تا این که او وبرادرش ،محمد، مجبور به باربری در خیابان‌های بیروت شدند تا زندگی بگذرانند.
با این همه پروفسور حسابی توانستند در رشته های ادیات ، برق ، مهندسی معدن ، پزشکی ، فیزیک محض و ... تحصیلات عالی داشته باشند. نکته جالب این جا است که ایشان پایان نامه دکترای خود را در سن بیست و پنج سالگی ارائه کردند.

 

برخی افتخارات ایشان :
اثبات نظریه بی نهایت بودن ذرات
تأسیس دانشگاه تهران
طراحی اولین نقشه راهی ایران (جالب است بدانید این نقشه با عکس‌های ماهواره‌ای که بعدا گرفته شد کامل مطابقت دارد)
راه اندازی اولین رادیو ایران
دریافت اولین نشان اوفیسیه دو لالوژیون دو نور
دریافت بالاترین (دومین) نشان کوماندور دو لالوژیون دو نور
و ...
این تنها بخشی از زندگی پرفراز و نشیب این استاد بزرگوار است. حقیقت این است که زندگی ایشان در یک پست در یک وبلاگ کوچک هرگز جا نخواهد گرفت.
برای مطالعه بیش‌تر به زندگی نامه ایشان، تحت عنوان استاد عشق مراجعه شود.
وی در سال 1281 ه.ش در تفرش متولد شد و در 12 شهریور 1371 ه.ش در بیمارستان دانشگاه ژنو به هنگام معالجه قلبی درگذشت. بنا به وصیت پروفسور مزار ایشان در شهر دانشگاهی تفرش قرار دارد.


مقام معظم رهبری در سال ۱۳۶۶ زمانی که در کسوت ریاست جمهوری بودند، طی پیامی به مراسم بزرگداشت پروفسور حسابی با عنوان «۶۰ سال فیزیک ایران» در توصیف شخصیت پروفسور حسابی عنوان داشتند: «خدمتی که دکتر محمود حسابی به فرهنگ ایران نمودند کمتر از خدمتی نیست که ایشان به علم فیزیک کردند».

سیدمحمود حسابی در سال ۱۲۸۱ ه.ش از پدر و مادری تفرشی در تهران متولد شد. پایه گذاری علوم نوین و تاسیس دانشسرای عالی، دانشکده های فنی و علوم دانشگاه تهران، نگارش ده ها کتاب و جزوه و راه اندازی و پایه گذاری فیزیک و مهندسی نوین، ایشان را به پدر علم فیزیک و مهندسی نوین و به عبارتی اینشتین ایران معروف کرد. حدود ۷۰ سال خدمت علمی در گسترش علوم مختلف و نیز پایه گذاری مراکز آموزشی، پژوهشی، تخصصی، علمی و... از جمله اقدامات ارزشمند استاد به شمار می رود. این دانشمند بزرگ فیزیک سرانجام پس از ۷۰ سال تلاش و ممارست در راه علم و دانش در 12شهریور ۱۳۷۱ در بیمارستان قلب ژنو بدرود حیات گفت.

زندگی نامه و جریان فعالیت های این دانشمند بلند آوازه در ادامه از زبان فرزندش از نظرتان می گذرد.پس از پیروزی انقلاب اسلامی، پروفسور حسابی همواره این نکته را عنوان می کردند که به دلیل وجود ۴ ویژگی و خصوصیت بارز در شخصیت امام خمینی (ره)، یعنی صبر، محبت ،احترام و راستگویی، ایشان تا این اندازه در قلب مردم و به ویژه جوانان جای داشتند.

دستاوردهای علمی
پروفسور حسابی در زمان حیات و درطول عمر پربار خویش دستاوردها و خدمات علمی و فرهنگی شایان توجهی ارائه کردند که ما دراین جا به بخشی از آن ها اشاره می کنیم. فعالیت در ۳ نسل کاری و آموزش ۷ نسل استاد و دانشجو از خدمات ارزنده پروفسور حسابی به شمار می رود، ضمن آن که پروفسور حسابی در تاسیس بسیاری از مراکز علمی و پژوهشی نیز نقش داشت و پست های مهم بسیاری را نیز برعهده داشت که ازجمله آن ها می توان به موارد ذیل اشاره کرد: تاسیس مدرسه مهندسی وزارت راه درسال ۱۳۰۷، ساخت اولین رادیو در کشور درسال ۱۳۰۷، ایجاد اولین ایستگاه هواشناسی در ایران (۱۳۱۰)، نصب و راه اندازی اولین دستگاه رادیولوژی در ایران (۱۳۱۰)، تعیین ساعت ایران در سال ۱۳۱۱، تاسیس مرکز عدسی سازی دیدگانی-اپتیک کاربردی در دانشکده علوم دانشگاه تهران، اولین رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، وزیر فرهنگ در دولت دکتر مصدق در سال ۱۳۳۰، مخالفت با طرح قرارداد ننگین کنسرسیوم و کاپیتولاسیون در مجلس، پایه گذاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران (۱۳۳۰)، پایه گذاری مرکز تحقیقات و راکتور اتمی دانشگاه تهران، تاسیس سازمان انرژی اتمی و عضو هیئت دائمی کمیته بین المللی هسته ای (۱۳۳۰)، تدوین قانون استاندارد و تاسیس موسسه استاندارد ایران (۱۳۳۳)، تاسیس اولین رصدخانه نوین در ایران، تشکیل و به عهده گرفتن ریاست کمیته پژوهشی فضایی ایران و تاسیس انجمن موسیقی ایران. پروفسور حسابی آثار تالیفی متعددی نیز از خود برجای گذاشته است.

اعتقادات مذهبی و باورهای دینی
اعتقادات مذهبی پروفسور حسابی، ریشه هایی عمیق داشت. وی در دوران طفولیت حافظ قرآن کریم شد. استاد اعتقاد داشت که طبیعت تحت آهنگ موزون و عرفانی خود درحال نیایش است و همچنین تئوری بی نهایت بودن ذرات را با وحدت وجود مرتبط می دانستند.وی فرزندان خود را از کودکی ملزم به فراگیری و انجام فرایض دینی می کرد و در زمان اداره اولین بیمارستان خصوصی در ایران (بیمارستان گوهرشاد، سال ۱۳۱۲ه. ش) باوجود جو حاکم، کارکنان خانم ملزم به رعایت حجاب کامل بودند که این موضوع نشانگر پای بندی استاد به مبانی و اصول اعتقادی بود.

دیدار با اینشتین
استاد درباره نظریه «بی نهایت بودن ذرات» با چندین دانشمند اروپایی مکاتبه و ملاقات می کند و همه آنان توصیه می کنند که وی بهتر است به طور مستقیم با دفتر پروفسور اینشتین تماس بگیرد. پروفسور حسابی جریان این ملاقات را چنین نقل می کند: وقتی برای اولین بار با بزرگ ترین دانشمند فیزیک جهان «آلبرت اینشتین» روبه رو شدم، ایشان را بی اندازه ساده، آرام و متواضع یافتم. نظریه خود را برایش توضیح دادم. بعد از این که نگاهی به برگه های محاسباتی من انداخت، گفت که یک ماه دیگر باهم ملاقات می کنیم. یک ماه بعد وقتی دوباره به ملاقات اینشتین رفتم، به من گفت: من به عنوان کسی که در فیزیک تجربه ای دارم، می توانم به جرات بگویم نظریه شما در آینده ای نه چندان دور، علم فیزیک را متحول خواهد کرد اما باید روی نظریه خود بیشتر کار کنید. من به دستیارم خواهم گفت که همه امکانات لازم را دراختیار شما بگذارد. اولین روزی که کارم را در آزمایشگاه شروع کردم، متوجه شدم یک دسته چک سفید که تمام برگه های آن امضا شده بود، داخل یکی از کشوها جا مانده است. به سرعت آن را نزد رئیس آزمایشگاه بردم و مسئله را توضیح دادم که رئیس دانشگاه گفت: این دسته چک متعلق به شماست که لوازم و تجهیزات تحقیقاتی موردنیاز خود را بدون تشریفات اداری تهیه کنید. این امکان برای تمام پژوهشگران این آزمایشگاه فراهم شده است.گفتم اما با این روش امکان سوء استفاده وجود دارد، او درپاسخ گفت: این اقدام درصد پیشرفت های علمی را به حدی بالا می برد که تاثیر خطاهای احتمالی همکاران دراین مقوله بسیار ناچیز است.پس از مدت ها تحقیق، سرانجام نظریه ام آماده شد و درخواست جلسه دفاعیه را به دانشگاه پرینستون فرستادم و روز دفاع مشخص شد. دراین روز در بدو ورود به سالن، اینشتین درمقابل من ایستاد و ابراز احترام کرد و به دنبال او دیگر استادان و دانشمندان هم برخاستند. سپس پای تخته رفتم و سعی کردم با عجله نظراتم را بگویم که پروفسور اینشتین من را صدا کرد و گفت: چرا این همه با عجله؟ گفتم: نمی خواهم وقت شما و استادان را بگیرم ولی ایشان با محبت گفتند: شما الان پروفسور حسابی هستید و من و دیگران دانشجوی شما، بنابراین وقت ما کاملا دراختیار شماست. آن جلسه دفاعیه یکی از شیرین ترین و آموزنده ترین لحظات زندگی ام بود. من بزرگ ترین درس زندگی ام را نیز آن جا آموختم که هرچه انسانی وجود ارزشمندتری دارد، به همان اندازه متواضع تر و مودب تراست.

دیدار با امام خمینی (ره)
پس از انقلاب، دکتر حسابی با امام خمینی (ره) دیداری داشتند که زمانی که امام(ره) به اتاقی که مدعوین نشسته بودند، وارد شدندابتدا به سمت پروفسور حسابی آمدند و وی را دعوت به نشستن کردند و سپس فرمودند: شما ۷ نسل خدمت ارزنده به این مرز و بوم داشته اید و ۷ نسل استاد و دانشجو برای کشور تربیت کرده اید و صلاح نیست که من پیش از شما بنشینم. این حرکت امام(ره) باید الگویی باشد برای همه مسئولان ما که با حمایت از نخبگان جامعه، زمینه ای فراهم کنند که این قشر بدون هیچ دغدغه ای در کشور فعالیت کنند.

الگوی توسعه مد نظر پروفسور حسابی
استاد همیشه به شاگردانش می گفت: «زندگی یعنی پژوهش و فهمیدن چیزی جدید». پروفسور حسابی معتقد بود که وقت را نباید تلف کرد و ما باید از همه فرصت ها برای پیشرفت و توسعه کشور استفاده کنیم. وی همچنین معتقد بود:« ایران جزیره هوش و ذکاوت است اگر کار کنیم، زحمت بکشیم، از سرمایه چیزی کم نداریم». دکتر حسابی همواره یک جمله را تکرار می کردند که جوانان ایرانی برپایه 4 ویژگی که در امام خمینی (ره) می دیدند یعنی «صبر ،محبت، احترام و راستگویی» انقلاب کردند. بدیهی است که اگر می خواهیم این انقلاب را حفظ کنیم باید این 4 اصل از سوی همه مدیران ما رعایت شود.پروفسور حسابی در آخرین لحظات حیات خود نیز به چیزی جز مطالعه و افزایش دانش خویش نمی اندیشید و درحالی که روی تخت بیمارستان دانشگاه ژنو واپسین ساعات عمر خود را سپری می کرد، در کمال حیرت متخصصان و پزشکان بیمارستان ،حتی یک لحظه مطالعه را کنار نگذاشت.



متفرقه
نام منبع: پایگاه اطلاع رسانی میگنا

نگاهی به ارزشیابی پیشرفت تحصیلی

 

نگاهی به ارزشیابی پیشرفت تحصیلی


در تاریخ 23 فروردین ماه 1394 مصاحبه ی تقطیع شده ای از اینجانب در شبکه های خبری صدا و سیما پخش شد که آن را بازگشت نمره به کارنامه دانش آموزان دوره ی ابتدایی عنوان داده بودند و بحث هایی را در مورد ارزشیابی پیشرفت تحصیلی برانگیخت و البته به دلیل رویکرد نادرستی که اتخاذ شده بود سوء تفاهم هایی را نیز دامن زد.

 

خبرنگار واحد مرکزی خبر از ارزشیابی پیشرفت تحصیلی در نظام جدید آموزشی پرسید و اینجانب به مفاد راهکار 2-19 سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در خصوص ارزشیابی پیشرفت تحصیلی اشاره کردم، در این راهکار بر سه شیوه ارزشیابی تصریح شده است، ارزشیابی های فرایند محور، نتیجه محور و تلفیقی. اشاره شد که پژوهشی در این رابطه به سفارش شورای عالی آموزش و پرورش در حال انجام است که هنوز به پایان نرسیده است و گزارش آن به زودی به شورای عالی ارائه شده و متعاقب آن در مورد اعمال این روش ها در دوره های تحصیلی اتخاذ تصمیم خواهد شد.

 

تبیین و ایضاح هر یک از این مفاهیم که در پژوهش یاد شده به آن پرداخته شده است مستلزم تصویب در مرجع ذیصلاح یاد شده است. توضیح دادم که هر یک از این سه شیوه ی ارزشیابی می تواند در یکی از ادوار چهار گانه نظام جدید آموزشی مورد تاکید بیشتر یاکمتر باشد.

 

بدیهی است در شرایطی که کودکان در پایه های اول دوره ابتدایی در حال تحصیلند، با توجه به روان شناسی رشد دانش آموزان در این دوره، ارزشیابی پیشرفت تحصیلی آنها غالبا فرایند محور است و نمی توان بر نتیجه محوری به عنوان هدف ارزشیابی در این دوره تاکید زیادی داشت و هر چه از پایه های اولیه تحصیلی دورتر می رویم ارزشیابی تلفیقی که هم ناظر بر فرایندهای مورد نظر و هم نتیجه محور است پر رنگ تر می گردد.

 

کارنامه ی تحصیلی دانش آموزان که ناظر بر ارائه بازخورد عملکرد آموزشی و تربیتی آنهاست نیز گزارشی است از ماحصل دستاوردهای دانش آموزان و معلمان در حوزه های یاددهی و یادگیری و این کارنامه امروزه در دوره ی ابتدایی مطابق مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش، حالتی کیفی و توصیفی دارد و شایان توضیح است که ارزشیابی که برایند نتایج حاصل از اندازه گیری عملکرد تحصیلی و تربیتی یادگیرندگان است، هر چه کیفی تر باشد ما را نسبت به صحت نتایج به دست آمده اطمینان بیشتری می بخشد.

 

 از جمله ی سوء تعبیرهایی که در بحث ارزشیابی توصیفی اتفاق افتاده این است که تصور می شود در ارزشیابی توصیفی جایی برای استفاده از مقیاس های کمی نیست، در حالی که ارزشیابی از ابزارهای گوناگونی از جمله نمره به عنوان نتیجه ی اندازه گیری و نه بازخورد ارزشیابی بهره می گیرد و این نمرات در نهایت در بازخوردی کیفی حالتی توصیفی خواهند یافت و نتیجه همان چیزی است که اکنون روال معمول نظام آموزشی کشورما در ارزشیابی کیفی و توصیفی دوره ی ابتدایی است. این ها همه ی آن چیزی است که با تحریف مصاحبه به عنوان بازگشت نمره به کارنامه تلقی شده است.

 

 ارزشیابی دوره ابتدایی مطابق مصوبات موجود امری کیفی است، خوشبختانه با اصلاحاتی که همکاران ما در معاونت آموزش ابتدایی در کارنامه دانش آموزان این دوره به انجام رسانده اند، کیفیت ارائه بازخورد از طریق کارنامه تحصیلی دانش آموزان برای سال تحصیلی آینده از مطلوبیت بیشتری نیز برخوردار شده است.

 

 اگر چه این مصاحبه را به صورت تقطیع شده به گونه ای پخش کردند که تصور برگشت نمره به کارنامه ی تحصیلی دانش آموزان را به ذهن متبادر می کرد، اما این کار یک نکته مثبت هم داشت و آن این که بحث ارزشیابی پیشرفت تحصیلی که از اهم مباحث نظام تعلیم و تربیت است در کانون توجه قرار گرفت.

 

عبدالرسول عمادی

 

رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش



گزارش
نام منبع: پایگاه اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش

چرا باید هر روز صبح بعد از بیدار شدن از خواب آب بنوشید؟

 

چرا باید هر روز صبح بعد از بیدار شدن از خواب آب بنوشید؟


احتمالا" شنیده اید که صبح بعد از بیدار شدن از خواب آب بنوشید. اما شاید علت آن را ندانید و فکر نمی کنم بدانید نوشیدن آب بعد از بیدار شدن از خواب چقدر مهم است. انجام دادن این کار مزایا و فواید درمانی زیادی در شرایط مختلف دارد، مانند کاهش درد های دوره ای بدن، آسم و حتی سرطان!

 

چرا مصرف آب ضروری است؟

شما باید در طول روز آب بنوشید، چون ۷۰ درصد بدن شما از آب تشکیل شده است. همچنین ۷۵ درصد بافت عضلات و ۸۲ درصد خون نیز از آب تشکیل شده است. با این وصف آب در عملکرد درست بدن نقش مهمی دارد، گذشته از این نوشیدن آب قبل از غذا خوردن یا هر چیزی باعث پاک سازی سیستم داخلی بدن شما می شود.

اهمیت آب و مقدار آب مورد نیاز بدن

در واقع این کار می تواند به پاکسازی روده بزرگ کمک کند، به طوری که مواد مغذی که وارد بدن می شود به خوبی جذب بدن گردد. وقتی که شما صبح زود آب بنوشید این کار  بدن را به خون سازی ترغیب می کنید و این یعنی تولید خون تازه. این به اصطلاح خون تازه کمک می کند تا بدن خود را بازسازی کند و در نهایت به معنی درمان بیماری ها خواهد بود.

فواید بیشتری از آب را بخوانید

1.آب باعث می شود پوستی سالم داشته باشید. چون آب می تواند، سموم را از خون حذف کند و این باعث شود، پوستی درخشان داشته باشید.

2.آب روی تعادل سیستم لنفاوی اثر دارد. نوشیدن آب  هر روز صبح قبل از هر کاری باعث می شود سیستم لنفاوی (بیشتر) متعادلی داشته باشید. این فایده از این لحاظ قابل اهمیت است که غدد لنفاوی در سیستم لنفای مسئول مبارزه با عفونت هستند. علاوه بر این غدد (لنفاوی) به تعادل مایعات بدن نیز کمک می کند.

3.آب باعث کاهش وزن می شود! مصرف حدود ۱۶ اونس آب خنک می تواند متابولیسم بدن را تا ۲۵ درصد افزایش دهد. اگر هدفتان کاهش وزن باشد، می توانید هر روز صبح با نوشیدن آب به کاهش وزن اضافه کمک بیشتری کنید.

4. آب حتی ممکن است، بعضی از بیماری ها را نیز درمان کند. آب به عنوان یک تصفیه کننده به خوبی شناخته شده است، بنابراین وقتی که بدن نیز تمیز و تصفیه شده باشد، برخی از بیماری ها به آسانی حذف و مبارزه با بیماری برای بدن راحت تر می شود. همچنین نوشیدن آب می تواند به روند درمان بیماری های مانند: استفراغ، درمان اختلالات قاعدگی، سرطان، بیماری های گلو، بیماری های چشم، بیماری های ادراری، بیماری های کلیه، سل، ورم مفاصل، اسهال و سردرد  کمک کند.

در حین فعالیت ورزشی و بعد از آن چه میزان آب باید نوشید؟

در پایان

پس فراموش نکنید، وقتی که از خواب بیدار می شوید، نوشیدن ۵ لیوان آب می تواند باعث نتایج عالی برای شما شود. فقط باید این را به یک عادت تبدیل کنید تا به مرور از فواید آن بهره مند شوید.

نوشیدن ۵ تا ۶ لیوان آب ممکن است در اوایل زیاد به نظر برسد، اما به مرور ساده و به تبدیل به یک عادت خوب می شود. به یاد داشته باشید باید آب را قبل از خوردن یا نوشیدن هر چیز دیگری مصرف کنید. توصیه می شود یک ساعت قبل از خوردن صبحانه آب بنوشید.

این موارد فقط بخشی از فواید آب برای جسم ما بود، اگر آب نباشد، نه زندگی است و نه سلامتی، پس سعی کنیم نسبت به مصرف آب در شرایط فعلی بحران کمبود آب، آگاه باشیم و صرفه جویی کنیم.



گوناگون
نام منبع: مدرسه نیوز

بهداشت محیط مدرسه

 

 

بهداشت محیط مدرسه


بهداشت محیط مدرسه یک چهارم از شبانه روز را ما در محیط مدرسه به سر می بریم به همین دلیل بررسی دقت در این محط خالی از لطف نیست


مدرسه جزئی از اجتماع بزرگ انسانی وخانة دوم ما دانش آموزان است که برای فراگیری علم وتحصیل هر روز ساعاتی را در آن به سر می بریم ، شاید به راحتی بتوان گفت : یک چهارم از شبانه روز را ما در محیط مدرسه به سر می بریم به همین دلیل بررسی دقت در این محط خالی از لطف نیست اما قبل از بررسی محیط مدرسه باید ببینیم اصلاً منظور از محیط چیست تا بتوانیم درباره محیط مدرسه گفتگو کنیم . محیط در فرهنگ عبارت است از فضا ، پس وقتی می گوییم محیط مدرسه، منظورمان فضای مدرسه است که این فضا شامل حیاط ، باغچه ، کلاسها ودستشوی ها وآبخوری و… به عبارت کل همة مدرسه است . خوب حالا باید فکر کنیم این محیط باید چگونه باشد . باکمی دقت می بینیم اولین چیزی که به ذهن می رسد مسئله بهداشت است که این خود به دو صورت است ؛
1ـ بهداشت زیستی محیط
2ـ بهداشت روانی در این محیط
بهداشت زیستی یعنی حفظ پاکیزگی در فضای مدرسه که این موارد مختلف را  دارد :
الف : ریختن آشغال در کلاس و حیاط و … زیرا ریختن زباله در فضای مدرسه باعث جمع شدن مگس و باکتریهای مختلف می شود و این امر سبب بیمار شدن دانش آموزان می گردد .
ب ـ مورد دیگر نمناک و رطوبتی نبودن فضای آموزشی است زیرا اگر کلاسهای درس نمناک باشد باعث بروز بیماری در دانش آموزان می شود و علاوه بر آن مکان مناسبی می شود برای رشد میکروبها
ج ـ تمیز بودن دستشویی ها و توالت ها یکی دیگر از مواردی است که باید رعایت شود آلوده کردن دستشویی ها و توالت ها باعث بروزانواع بیماریها می شود مثلا کسی که بیمار است نباید آب دهانش را داخل دستشویی بیندازد چون این کار باعث پخش میکروب در هوا و بیمار شدن سایر دانش آموزان می شود همچنین است رعایت نظافت توالت ها ، اگر دانش آموزی خود را ملزم به حفظ بهداشت فردی نکند و پس از استفاده از توالت آن را تمیز نکند سایرین         نمی توانند از آن استفاده کنند و همین امر باعث پیدایش بیماریهای کلیوی می شود و اگر هم کسی به اجبار استفاده کند میکروبهای موجود در آن فضا او را بیمار می کنند .
د ـ حفظ بهداشت در فروشگاه مدرسه یکی دیگر از نکات مهمی است که هم دانش آموزان و هم مسئولین باید به توجه کنند . محیط فروشگاه باید کاملا مناسب با استانداردهای سازمان بهداشت باشد و همچنین مواد خوراکی آن باید سالم باشد و تاریخ مصرف آن نگذشته باشد .

ت – کتابخانه از دیگر مکانهایی است که باید نظافت و بهداشت در آن رعایت شود . در زمینه بهداشت زیستی به همین مقدار بسنده می کنیم و به بهداشت روانی محیط می پردازیم :

الف ـ بهداشت روانی در کلاس درس نباید طوری باشد که سروصدای خارج از کلاس دائما در آن شنیده شود و تمرکز دانش آموزان را به هم بریزد بلکه باید کاملا آرام باشد تا دانش آموزان احساس آرامش کند و با راحتی درس بخواند .

ب ـ نور کلاس نباید طوری باشد که دانش آموز را اذیت کند ، نهایتا باید    پنجره ها و نورگیرهای کلاس در مکانی مناسب باشند و همچنین نور لامپهای کلاس طوری تنظیم شوند که باعث آزار چشم دانش آموزان نگردد .

ج ـ نوع چیدن نیمکتها و نشستن دانش آموزان و حتی زوایای نشستن معلم باید کاملا با دقت باشد و آرامش دانش آموزان را تأمین کند .

د ـ زنگ مدرسه نباید خیلی بلند و استرس زا باشد .

ت ـ محیط حیاط مدرسه هم باید محیطی دوستانه باشد نه اینکه دانش آموزان با هم دعوا کنند و محیط نا امن گردد .

پ ـ برخورد معلمین و کادر دفتری باید با دانش آموزان طوری باشد که او در کنار آنها احساس آرامش کند و خیلی راحت بتواند با آنها ارتباط برقرار کند و نکته دیگر که هم باید در قسمت اول یعنی بهداشت زیستی محیط مورد توجه قرار گیرد و هم در این قسمت رفت و آمد در این منطقه با مشکل برخورد نکند ،

امیدواریم همه ما در رعایت این نکات دقت لازم را داشته باشیم تا دانش آموزان بتوانند در فضایی سالم به تحصیل بپردازیم و هر روز بیشتر از روز گذشته از نظر علمی پیشرفت نماییم .



مقاله
نام منبع: وبلاگ آموزشی

وقتی حقوق بشر اینگونه معنا می شود...   

 

 

برگزاری اولین جشنواره مسابقات قرآنی دبستان پسرانه شاهد

 

 

http://s6.picofile.com/file/8230735284/DSC05185.jpg

 

http://s6.picofile.com/file/8230735350/DSC05214.jpg

 

http://s6.picofile.com/file/8230735384/DSC05220.jpg

 

.http://s6.picofile.com/file/8230735426/DSC05227.jpg

 

http://s3.picofile.com/file/8230735442/DSC05235.jpg