کسب رتبه ممتاز مدارس شاهد لرستان در کشور

http://lorestan.medu.ir/Portal/Picture/ShowPicture.aspx?ID=fe1e5b11-4eee-430b-b2ef-9178aa0ca9e4

رئیس اداره شاهد و امور ایثار گران آموزش و پرورش لرستان           

مدارس شاهد لرستان در ارزیابی تخصصی ازشاخص های آموزشی و
پرورشی، رتبه ممتازرا کسب کردند.

رئیس اداره شاهد و امور ایثار گران آموزش و پرورش لرستان گفت : با ابلاغ شاخص های آموزشی ،پرورشی ،ورزشی ،فضا و تجهیزات واداری مالی از طرف وزارت ، مدارس شاهد لرستان در 4مرحله خودارزیابی مدیران ،منطقه و شهرستان ،استان و کارشناسان وزارت مورد ارزیابی قرار گرفتند که در مجموع از میان امتیازهای متعالی ،ممتاز ،پویا و کمتر از حد انتظار موفق به کسب رتبه ممتاز شدند

 

محمد حسین قاسمی افزود : این نتیجه حاصل ارزیابی مدارس و تطبیق با شاخص های اعلام شده است و در گام های بعدی مدارس شاهد استانها با یگدیگر سنجیده خواهند شد . وی به برنامه ریزی دقیق برای کنترل و ارزیابی دقیق مدارس اشاره کرد و گفت : ارتقاء کیفیت آموزش و توسعه فرایند پرورشی و تربیت بدنی مهمترین رویکرد آموزش و پرورش است و مدیران باید به دنبال ارتقای کیفیت در تمام شاخص های اعلام شده باشند.

 

 

طرح تعالی مدیریت

دانلود فایل نقشه جامع علمی کشور

 

 

**********

دانلود فایل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

 

 

*********

دانلود فایل سند چشم انداز   1404

 

 

برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران

 

برگزاری امتحان  کتبی مرحله آموزشگاهی مسابقه احکام

 

http://s6.picofile.com/file/8233259576/DSC05569.JPG

 

http://s7.picofile.com/file/8233259592/DSC05570.JPG

 

http://s7.picofile.com/file/8233259600/DSC05571.JPG

 

http://s6.picofile.com/file/8233259692/DSC05573.JPG

 

 

http://s7.picofile.com/file/8233259700/DSC05574.JPG

 

http://s7.picofile.com/file/8233259768/DSC05576.JPG

 

http://s7.picofile.com/file/8233259792/DSC05577.JPG

آموزش روش صحیح مسواک زدن توسط مربی بهداشت

 

http://s7.picofile.com/file/8233258718/DSC05558.JPG

 

http://s6.picofile.com/file/8233258734/DSC05559.JPG

 

http://s6.picofile.com/file/8233258768/DSC05560.JPG

 

 

 

http://s7.picofile.com/file/8233258826/DSC05561.JPG

 

http://s7.picofile.com/file/8233258876/DSC05562.JPG

 

http://s6.picofile.com/file/8233258884/DSC05563.JPG

 

http://s6.picofile.com/file/8233258918/DSC05564.JPG

مقاله صدای پای ضحاک در مدارس کشور

 

دانلود مقاله صدای پای ضحاک در مدارس کشور

 

تغییر کارنامه توصیفی ابتدایی

 

با سلام و احترام

نظر به اینکه موضوعات گزارش پیشرفت تحصیلی ( کارنامه) تغییرکرده و  اکنون به شرکت پشتیبان ارسال شده تا در نرم افزار  توصیفی  اعمال گردد ؛ لذا خواهشمند است اطلاع رسانی فرمایید  تا مدارس از پرینت یا تکمیل گزارش های  پیشرفت خوداری نمایند . نسخه جدید تا هفته آینده همراه با راهنمای کامل و جامع شیوه ی تکمیل فرم الف و نرم افزار تایپ آن  در اختیار قرار خواهد گرفت .

منبع : http://akt1388.persianblog.ir/

چرا بعضی بچه ها درس نمی خوانند؟

 

توصیه های دکتر میترا حکیم شوشتری و دکتر محمدرضا خدایی به پدر و مادرهایی

که فرزندانشان انگیزه ای برای درس خواندن ندارند.

 

 

با همه توان و انرژی ای که دارید تلاش می کنید امکانات خوبی برای رفاه خانواده تان فراهم کنید، از خواسته های خود و همسرتان می گذرید تا به بچه ها سخت نگذرد و فقط آرزو دارید آنها در این شرایط تقریبا مناسب، خوب درس بخوانند و پیشرفت کنند...

 

اما بچه ها دل به درس خواندن نمی دهند و شما با بغضی تلخ و خستگی ای که به تنتان می ماند از خود می پرسید، چرا؟ فرزندتان می گوید دیگر دلش نمی خواهد به مدرسه برود و باز از خود می پرسید، چرا؟ آیا این بی علاقگی او تقصیر شماست؟ درس نخواندن و بی انگیزگی بچه ها درد مشترک بسیاری از والدین است. به عنوان نمونه داستان پویا را به نقل از پدرش بخوانید.

 

 

 

 

 

شروع داستان

 

برادرم در شهرستان زندگی می کند و پسری دارد که همسن و سال «پویا» پسر من است. امسال با آغاز سال تحصیلی به دلیل عدم تمایل پسرش به او اجازه داد که ترک تحصیل کند و این اتفاق که «علی» پسر برادرم رفته سر کار و کنار پدرش در شیرینی فروشی کار می کند باعث شده پویا بهانه گیری کند و بگوید دلش نمی خواهد درس بخواند. با مهربانی تشویقش کردم اما موفق نشدم. با سخت گیری و صحبت با معلم هایش نیز نتوانستم او را قانع کنم که درس خواندن به دردش می خورد. پویا کلاس دوم راهنمایی است و همزمانی بلوغ او با ترک تحصیل می تواند دردسرساز شود. به ویژه که پویا در تهران است و با جو حاکم در این شهر بزرگ نمی توانم شرایط او را با پسر برادرم که در شهر کوچکی در شمال زندگی می کند، مقایسه کنم. نمی دانم چرا او دوست ندارد درس بخواند؟ علی شاید از برادرهای بزرگ ترش الگو گرفته باشد که با دیپلم نگرفتن و کار در شیرینی فروشی توانسته اند به شرایط مالی خوب برسند اما نمی دانم پویا چرا درس نمی خواند. از کودکی همه وسایل راحتی و رفاه او را فراهم کرده ایم و من و همسرم با کار سخت و هماهنگی مسایل داخل و خارج خانه نگذاشته ایم کمبودی حس کند. حتی نگذاشته ایم مسوولیت کار خانه را بپذیرد. به عنوان نمونه نان بگیرد یا خریدی بکند که مبادا از درس هایش عقب بماند. لطفا ما پدر و مادرهایی را که بچه هایشان درس نمی خوانند را راهنمایی کنید. برای حل این مشکل چه کار کنیم؟

 

 

 

 

 

نگاه اول

 

دکتر میترا حکیم شوشتری / فوق تخصص روان پزشکی کودکان و استادیار دانشگاه

 

بچه ها باید بدانند که درس خواندن وظیفه آنهاست

 

دلایل درس نخواندن بچه ها زیاد است اما نکته حایزاهمیتی که اغلب ما آن را به فراموشی سپرده ایم این است که مهم نیست بچه ها از انجام تکالیف مدرسه یا درس خواندن بدشان می آید یا آن را دوست دارند بلکه باید این موضوع را بدانند که این کار یک وظیفه هر روزه برای آنهاست که باید انجامش دهند. اما در کنار این نکته اساسی ما به عنوان والدین، باید طوری رفتار کنیم که بچه ها درس خواندن و انجام تکالیف را به مرور یک عمل مثبت، مفید و حتی دوست داشتنی بدانند و باور کنند این وظیفه ای که برعهده دارند اتفاقا خیلی هم لذت آور و شیرین است.

 

اگر می خواهید برای همیشه از جر و بحث درس نخواندن بچه ها خلاص شوید کافی است دو عامل مهم را که باعث بی انگیزگی بچه ها در درس خواندن است بشناسید و آنها را رفع کنید تا قضیه حل شود. اولین عامل یا بهتر بگویم اولین مقصر اصلی، خود شما هستید. بله، شما والدین به دو دلیل باعث شده اید فرزندانتان انگیزه و تلاش کافی برای درس خواندن را از دست بدهند.

 

دلیل اول این است که با تامین بی قید و شرط خواسته های بچه ها، انگیزه تلاش را در آنها از بین برده اید. شما با این کار نه تنها امروز انگیزه درس خواندن را از آنها می گیرید و به آنها می آموزید بدون تلاش هر آنچه بخواهند برایشان مهیاست بلکه به آنها می فهمانید در زندگی همه راه ها هموار و بدون فراز و نشیب است. زندگی بالا و پایین ندارد و قرار نیست هیچ ناکامی و شکستی رخ دهد. پس اگر دوست دارید فرزندتان نه فقط در تحصیل بلکه در زندگی هم موفق باشد، باید این روند اشتباه را کنار بگذارید. هر چقدر هم تمکن مالی دارید نباید بدون مناسبت برای فرزندتان هدیه بگیرید یا خواسته او را اجابت کنید. او باید برای کسب آنچه می خواهد تلاش کند. اگر امروز به او رشوه می دهید تا وظیفه اش را که همان درس خواندن است را انجام دهد، فردا که بزرگ تر شد لابد می خواهید باج بدهید تا شب زودتر به خانه برگردد و لطف کند و به شما و مادرش احترام بگذارد. درست همین جاست که عنان والد بودن را از کف می دهید!

 

هدایای شما باید در قالب پاداش هایی باشد که او در ازای آنها زحمت کشیده است. به عنوان نمونه اگر ۵ کارت امتیاز داشته باشد، می تواند از شما بخواهد سی دی مورد علاقه اش را بخرید. در ضمن برای دریافت هر کارت امتیاز لازم است نمرات بالای ۱۶ یا ۱۷ کسب کند. او شاید مدت ها تلاش کند تا مجموع کارت هایش را به ۱۰ برساند تا دوچرخه مورد علاقه اش را به دست آورد. در این راه می آموزد که هدف و انگیزه چقدر شیرین است و باید در مقابل ناکامی ها که اتفاقا جزو زندگی هستند تسلیم نشد. البته در این راه نظارت ها و ترفندهای مختلفی لازم است که در ادامه به شما والدین آموزش می دهیم.

 

اشتباه دوم شما که دلیل بی انگیزه شدن بچه هاست، مطالبی است که به صورت ضمنی در جمع خانواده یا دوستان عنوان می کنید. به طور نمونه می گویید: «من که این همه سال درس خواندم و دکتر یا مهندس شدم درآمدم از اصغر آقا مکانیکی یا فلانی که در بازار است کمتر است. فلانی بی سواد است ولی پول ماشینش با کل دارایی من برابری می کند.»

 

شما با بیان این حرف ها در جمع بزرگ ترها که بچه ها هم می شنوند به آنها نگرش منفی نسبت به درس و ادامه تحصیل می دهید. به جای اینکه اگر فرزندتان هم چنین صحبت هایی کرد به او بگویید «عزیزم موقعیت اجتماعی و شعور و آگاهی و شخصیت آدم ها با درس خواندن بالا می رود و چنین و چنان می شود» خودتان از او می خواهید تلاش بیهوده برای درس خواندن نکند.

 

دلیل دیگر بی انگیزه شدن بعضی از بچه ها، تلنبار شدن درس هایشان است. ناراحت نشوید ولی این بار هم مقصر والدین هستند! اگر شما به نحوه درس خواندن و انجام تکالیفشان نظارت داشتید آنها دچار این بی نظمی و بی برنامگی نمی شدند. حساب کنید این بچه ها تا چه حد رها شده بودند که حالا حس می کنند این کوه درس های تلنبار شده بر سرشان آوار خواهد شد.

 

توصیه های عمل گرایانه زیر می توانند کمکتان کنند:

 

۱) به نحوه درس خواندن بچه ها نظارت منظمی داشته باشید

 

اگر متوجه می شوید که فرزند شما وقتی در اتاقش تنهاست، تکالیفش را انجام نمی دهد و درس نمی خواند، برنامه ای بریزید که از فلان ساعت که شما بعد از عصرانه مشغول مطالعه مجله هستید یا وسایل شام را آماده می کنید، روی میز اتاق نشمین یا نزدیک آشپزخانه تمرینات ریاضی اش را حل کند. به هیچ وجه از برنامه ای که بر اساس توانایی و مناسب سن او تنظیم می کنید و نظرات او را هم موقع برنامه ریزی می پرسید (اگر بزرگ تر است)، تخطی نکنید.

 

۲) برنامه های فرزندتان را سنگین نکنید

 

متاسفانه امروزه با والدینی مواجه هستیم که بسیار ایده آل گرا هستید و گاهی فراموش می کنند وظیفه بچه ها تا قبل از ورود به مدرسه، بازی و تفریح بوده و حالا هم نیازمند آن برای تخلیه انرژی خود هستند. گاهی آنقدر برنامه کودک را خسته کننده و فشرده تنظیم می کنند و او را مجبور می کنند به انواع کلاس های هنری و ورزشی و زبان برود که او از غیر مهیج ترین آن یعنی درس و مدرسه بیزار می شود و مترصد زمانی است تا کمی تفریح و بازی کند. گاهی اوقات برای یک درس ساده علوم او را مجبور می کنید چند مرجع خارج از کتاب را مطالعه کند تا به جای ۱۸، ۲۰ بگیرد. واقعا این همه سخت گیری خسته کننده نیست؟

 

۳) در کنار درس، بازی و تفریح هم جزو برنامه باشد

 

برای بچه ها تماشای تلویزیون و کارتون می تواند به عنوان تشویق در نظر گرفته شود. «اگر تا ساعت ۵ تمرین هایت را حل کنی می توانی علاوه بر کارتون، سی دی مورد علاقه ات را هم ببینی» برای بزرگ ترها که نوجوان محسوب می شوند این تشویق می تواند در قالب یک ساعت پارک رفتن با دوستانشان باشد. اگر بچه ها بدانند راس ساعت ۷ بعد از ظهر برنامه خاصی دارند، حتما درس ها را با لذت تا آن موقع تمام می کنند.

 

۴) اول از تشویق استفاده کنید بعد از پیامد منفی

 

قرار شد اول موفقیت های هر چند کوچک بچه ها را ببینیم و تشویق کنیم. از تشویق و تحسین کلامی و بوسیدن آنها تا ارایه کارت امتیاز و بقیه موارد، اما اگر نتیجه مطلوب را از تشویق ها نمی گیرید، می توانید از پیامد منفی استفاده کنید، یعنی محرومیت از تماشای تلویزیون یا اجازه ندادن برای بازی با بچه های کوچه در آن روز خاص. یادتان باشد پیامد منفی باید بلافاصله پس از کار نادرست اجرا شود و نباید مدت تحریم طولانی باشد. برای بزرگ ترها هم همین طور. اگر پسر نوجوان تان که قرار بود راس ساعت ۶ بعدازظهر از پارک برگردد، در حالی به خانه آمده که ساعت ۵/۶ یا ۷ است باید بداند قطعا در تعطیلی آخر هفته باید خانه بماند. بچه ها باید بدانند در ازای خارج شدن از روال برنامه چه تنبیهی در انتظارشان است. نظارت بر موبایل یا گشت و گذار فرزندتان در اینترنت، حق شماست و او باید بداند این حق برای شما تعریف شده است. گمان نکنید چون او به مدرسه راهنمایی رفته دیگر باید هر چه خواست بکند. از اجرای قوانین کوتاه نیایید. گاهی نوجوان ها به دلیل آشنایی با جنس مخالف و دل مشغولی های خاص، دل به درس خواندن نمی دهند. نظارت قاطع و برنامه منسجم شما می تواند به راحتی او را از این بحران درآورد.

 

۵) انتظارات واقع بینانه داشته باشید

 

گاهی اوقات می بینیم والدین بچه هایی را که بهره هوشی یا IQ کمی دارند، بی جهت تحت فشار قرار می دهند. اگر شما زیر نظر یک کارشناس نمره آزمون بهره هوشی او را سنجیده اید به جای آزار دادنش و تماشای در جا زدن در درس هایی که در آنها ضعف دارد، کمکش کنید و توانایی هایش را بشناسید تا به سمتی هدایت شود که توانمند است. چه بسا استعداد او در موسیقی یا یک هنر خاص چنان موفقیتی را برایش رقم بزند که سال ها درس و دانشگاه نتواند چنین کاری کند. اگر هم متوجه شده اید فرزند شما در یک یا دو درس خاص به شدت ضعف دارد و به عنوان نمونه هنگام دیکته نوشتن خیلی کم توجه است یا به طور واضح کند عمل می کند، خوب است با یک روان پزشک یا روان شناس مشورت کنید تا از نظر اختلال یادگیری، مشکلات کم توجهی یا مشکلات بیش فعالی بررسی شود. مشکلات بیش فعالی و دیگر اختلال های همراه از دیگر علت هایی هستند که بچه ها را از خواندن یک درس خاص متنفر می کنند که البته به راحتی و با گرفتن مشاوره و درمان مناسب قابل رفع است.

 

 

 

 

 

نگاه دوم

 

دکتر محمدرضا خدایی/ روان پزشک و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی

 

پدر، مادر، مراقب حرف زدنتان باشید!

 

عبور همه ما انسان ها از دوران کودکی به نوجوانی، جوانی و میانسالی در واقع نموداری از مراحل رشدی ما را نشان می دهد. این مراحل رشدی فقط جسمی نیست بلکه شامل رشد روانی، اجتماعی و جنسی هم می شود. پس همه ما در هر دوره ای از رشد برخی خصوصیات خواهیم داشت. به عنوان نمونه کودکان تا سن ۷ تا ۸ سالگی هیجاناتشان غالب بر منطق شان است. در نتیجه در این سن قدرت تصمیم گیری برای آینده شان را ندارند. گاهی این غلبه هیجانات بر منطق تا سنین بالاتر، یعنی نوجوانی هم وجود دارد و تفکر جامعی از فرد انتظار نداریم. هر چه سن بالاتر می رود، رشد روانی، اجتماعی و جسمی کامل تر شده و شخص می تواند خود را با نیازهای آینده اش متناسب کند و از منطق و درک بهتری برخوردار شود. از توضیحات مختصری که ارایه شد حتما متوجه شدید که تصمیم به ترک تحصیل و اجازه بیان چنین درخواستی، کاملا غیرمنطقی است. بچه ها در این سن کاملا هیجانی تصمیم می گیرند وگاهی به خاطر دلخوری از معلم یا دعوا کردن با همکلاسی از مدرسه رفتن زده می شوند. شاید از یک بچه کلاس سوم یا چهارمی خود بشنوید که از درس بدش می آید و با پرس وجوی ساده متوجه شوید که این حرفش در پی رفتار ساده معلمش یا بسیاری مسایل دیگر در مدرسه است. اینجاست که رفتار درست و آگاهانه شما به عنوان والد می تواند راهنمای او باشد.

 

نکته مهم دیگری که متاسفانه میان مراجعان شاهد آن هستم و به طرز چشمگیری در خانواده ها شایع شده است، گپ وگفت وگوهایی است که بزرگ ترها در حالات روحی و هیجانی مختلف در حضور بچه ها انجام می دهند. شما باید دقت کنید که در حضور بچه ها چه حرفی می زنید. بچه ها را گوش هایی بسیار حساس و بزرگ ببینید که قدرت تحلیل و درک آنچه می شنوند را با همه ظرافت هایش ندارند. متاسفانه پدر و مادرها حس می کنند بچه هایشان موجوداتی هستند درست مانند آنها، با همان قدرت تحلیل و درک، منتها با قامتی کوتاه تر و جثه کوچک تر! نتیجه این تلقی غلط و دید ناصحیح نسبت به بچه ها این است که در حضور آنها هر آنچه دل تنگتان می خواهد می گویید. خسته و دلخور از محیط کار یا همکاران به خانه می رسید و به همسر یا بزرگ ترهای دیگر جمع می گویید:

 

«ای بابا این همه سال درس خواندیم و شدیم مهندس، فلانی دو کلاس سواد ندارد اوضاع زندگی اش صدپله از ما بهتر است.» شما در این حالت هیجانی خاص مرغ همسایه را غاز می بینید و بدون درک و تحلیل درست از شرایط و آنهایی که مخاطبان کوچولوی شما هستند، مطالبی می گویید که نتیجه اش بی انگیزگی آنها می شود. بچه ها در این سن همه چیز را غلوشده می بینند و صحبت های شما را مساوی با این می دانند که درس بد است. این روزها مقیاس سنجش همه چیز پول است. برخی از ما تحصیل کرده ها به عنوان والدین اعتبار و وجهه اجتماعی و حس خوشایند حاصل از دانایی و تسلط بر یک علم را درون خود داریم اما هرگز به زبان نمی آوریم ولی در عوض مرتب از این می گوییم که فلانی چقدر پول دارد و چه مدل ماشینی، در حالی که بی سواد یا کم سواد است. دقت کنیم بچه ها چه حرف هایی از ما می شنوند.

 

به نظر من، به عنوان یک قاعده کلی لازم است خانواده ها به بچه ها تفهیم کنند تا مقطع دیپلم باید بدون چون و چرا درس بخواند و وقتی به سن جوانی رسید (۱۸ سالگی) می تواند بر اساس علاقه و توانمندی ای که در خود می بیند به دنبال تحصیل خاص یا فن و مهارتی که به آن علاقه دارد برود، پس به غیر از گروه ناچیزی از بچه ها که به دلیل اختلالات خاص قادر به درک مفاد درسی نیستند بقیه باید درس بخوانند (این گروه باید پس از تشخیص قطعی اختلال از جانب معلم، مشاور و روان پزشک، توانمندسازی شوند و در زمینه ای که توانمند هستند تقویت شوند تا از دیگر بچه ها عقب نمانند).

 

تاکید می کنم خانواده هایی مانند خانواده پویا که بچه هایشان در سن دبستان و راهنمایی هستند به هیچ وجه مجاز نیستند که به بچه ها اجازه دهند در مورد ترک تحصیل تصمیم بگیرند. یادتان باشد مقصود ما از به مدرسه فرستادن بچه ها فقط تعلیم درس های علوم و ریاضی و تاریخ نیست. بچه های ما در مدرسه اجتماعی می شوند و مهارت های مهم زندگی را یاد می گیرند. آنها در تعامل با بچه های دیگر جرات ابراز وجود، مهارت حل مساله، مفهوم احترام به قوانین، نظم و برنامه ریزی و بسیاری مهارت های لازم دیگر برای زندگی اجتماعی را می آموزند که برای آنها ضروری است. حتی اگر لازم باشد باید با قاطعیت تمام و رفتارهای محکم (البته نه با خشونت و تنبیه فیزیکی) مقابل بچه ایستاد و به او نشان داد که چنین درخواستی را به هیچ وجه مطرح نکند چون از پایه و اساس غیرمنطقی است. در این راه اگر حس می کنید برای ارایه یک رفتار منطقی، قاطع و صریح نیاز به مشاوره دارید، لازم است به اتفاق همسرتان با یک کارشناس مشاوره کنید. شاید لازم باشد رفتارهای شما به عنوان پدر و مادر پویا مورد بررسی قرار گیرد. اگر از ابتدا چارچوب درستی برای تربیت یک بچه در نظر گرفته شود بروز چنین رفتارهایی یا چنین درخواست های غیرمنطقی ای بعید خواهد بود. شاید نیاز باشد در رفتارهای تان بازبینی کنید و قاطع و در عین حال منطقی عمل کنید تا او بفهمد وظیفه اش به عنوان فرزند شما درس خواندن است.

 

الهه رضائیان

 

شيوه نامه انتخاب و ساماندهي نيروي انساني مدارس شاهد

 

شماره بخشنامه : 200/97538                 تاریخ بخشنامه : 21/05/93

  فایل ضمیمه

دانلود کتاب راهبردهای مدیریت آموزشگاهی (آیین نامه ها و مقررات مدارس )

 

 

دانلود کتاب راهبردهای مدیریت آموزشگاهی (آیین نامه ها و مقررات مدارس )

.

نمونه لیست کتابخانه مدرسه در قالب ورد

 

 

نمونه برگه املا

 

دانلود چارت تشکیلاتی شورای دانش آموزی 94

 

برگزاری کلاس  آموزشی  برای معلمین زیر 6 سال سابقه

 

کلاس رفع اشکالات آموزشی معلمین زیر 6 سال ، روز پنج شنبه مورخ 94/10/17 با حضور 57 نفر از همکاران این گروه از معلمین ابتدایی در دبستان پسرانه شاهد  برگزار گردید. مدرس این کلاسها آقای اکبر پور جمشید معاون پرورشی دبستان پسرانه شاهد بودند.

 

منبع : http://www.gan1kh.blogfa.com/

برگزاری کلاس توجیهی طرح درس پژوهی و طرح همتا  در دبستان پسرانه شاهد

 


 

 

 

 

                                                                    

منبع :http://www.gan1kh.blogfa.com/

برگزاری دومین جلسه کلاس آموزش خانواده دبستان پسرانه شاهد

روز چهارشنبه 16 دی ماه 94 دومین جلسه از سری  کلاس های آموزش خانواده با موضوع عوامل موثر در نابهنجاری های کودکان و نوجوانان با حضور دکتر قبادیان دکترای روانشناسی تربیتی و  اولیای دانش آموزان در نمازخانه  آموزشگاه برگزار گردید .

http://s6.picofile.com/file/8231973876/SAM_0111.JPG

 

http://s3.picofile.com/file/8231973918/SAM_0112.JPG

 

 

http://s3.picofile.com/file/8231974134/SAM_0118.JPG

 

http://s6.picofile.com/file/8231974400/SAM_0131.JPG

http://s6.picofile.com/file/8231974518/SAM_0116.JPG

 

http://s3.picofile.com/file/8231974276/SAM_0115.JPG

 

http://s3.picofile.com/file/8231974426/SAM_0132.JPG

 

http://s3.picofile.com/file/8231974468/SAM_0136.JPG

 

http://s6.picofile.com/file/8231974326/SAM_0117.JPG

 

http://s6.picofile.com/file/8231974218/SAM_0114.JPG

 

مدیریت دبستان پسرانه شاهد

روش سریع تشخیص اسکناس تقلبی

بهترین و سریع ترین راه برای اینکه بفهمیم اسکناس و پول تقلبی بوده یا نبوده این است که پول را به بانک برده . اگر بانک آن را سوراخ کرد تقلبیه و گرنه مشکلی ندارد . البته این روش بیشتر به شوخی شباهت دارد . برای پی بردن به اسکناس تقلبی از روشهای زیر استفاده کنید .

 

از مهمترین مشخصه های ایران چک ها این است که زمانی ایران چک ها کپی می شود تمام ویژگی های امنیتی خود را از دست می دهد.

 مشخصات امنیتی اسکناس ها و ایران چک به شهروندان کمک می‌کند تا به راحتی اسکناس‌های واقعی را از تقلبی تشخیص دهند.

 

در اسکناس‌های چاپ شده توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موارد متعددی از خصوصیات امنیتی وجود دارد که تشخیص آنها با اندکی دقت به راحتی امکان پذیر خواهد بود.

در بیشتر موارد بهتر است به یک خصیصه اکتفا نکرده، بلکه موارد بیشتری را جهت حصول اطمینان بیشتر بررسی نمائید.

 

البته باید این امر را نیز در نظر گرفت که نگهداری و استفاده از اسکناس‌های جعلی پیگرد قانونی دارد.

 

مشخصات اسکناس دو هزار تومانی

 

نخ امنیتی

 

نخ امنیتی این اسکناس از نوع پنجره ای با روکش فلزی است و آرم بانک مرکزی نیز در زمینه آن به چشم می خورد، این نخ درون خمیره کاغذ می باشد و فقط بخش هایی از آن در سطح کاغذ نمایان است.

 

ریز چاپ برجسته

 

ریز چاپ برجسته با نوشته بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران که با استفاده از وسایی بزرگ نمایی (ذره بین) به سادگی قابل رؤیت می باشد.

 

ریز حروف برجسته منفی، مثبت

 

ریز حروف برجسته جمله "جمهوری اسلامی ایران " بصورت مثبت و منفی در طرح گنجانده شده که با استفاده از ذره بین به سادگی قابل رؤیت می باشد.

 

نشانه برجسته برای تشخیص نابینایان

 

علامت مخصوص در گوشه اسکناس بطور برجسته برای شناسایی آن توسط افراد نابینا بصورت سه دایره که به آسانی قابل لمس می باشد.

 

واتر مارک

 

تصویر حضرت امام (ره) بصورت سه بعدی در خمیره کاغذ وجود دارد که برای رؤیت آن باید اسکناس را در مقابل تابش نور مستقیم قرار داد.

 

طرح زمینه خطی

 

کلیه طرح های زمینه این اسکناس بصورت خطی و با رنگ های متفاوت می باشد.

 

تصویر مکمل

 

این قسمت از اسکناس در مقابل نور، نمایشگر عدد 20000 است.

 

ریز متن برجسته

 

ریز متن برجسته عدد 20000 روی گنبد که با ذره بین قابل رؤیت می باشد.

 

چاپ برجسته

 

بخش هایی از این اسکناس دارای چاپ برجسته می باشد که برجستگی این سطوح در مقایسه با چاپ های دیگر به سادگی بوسیله انگشتان دست قابل لمس است.

 

طرح مخفی

 

با تغییر زاویه اسکناس به نحوی که روی اسکناس بصورت افقی در مقابل چشم قرار گیرد در سمت چپ تصویر حضرت امام (ره) طرح مخفی بصورت عدد 20000 نمایان می گردد.

 

مرکب فلورسنت

 

با تابش نور ماورای بنفش به قسمت روی اسکناس؛ رنگ امضاء وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل بانک مرکزی از مشکی به سبز فسفری تغییر می یابد.

 

قسمت هایی از طرح متمرکز شده در وسط اسکناس به رنگ فسفری آبی و سبز تغییر می کند.

 

الیاف نامرئی در خمیره کاغذ نیز به رنگهای فسفری آبی، قرمز، سبز و زرد نمایان خواهند شد.

 

رنگ شماره سریال از قرمز به طلایی تغییر خواهد کرد، ضمن آن که با تابش نور ماورای بنفش به قسمت پشت اسکناس بخشهایی از بالای میدان نقش جهان همچنین خطوط محوطه میدان و گنبد مسجد به فیروزه ای فسفری تغییر رنگ خواهند داد.

 

مشخصات امنیتی اسکناس 000 100 ریالی

 

1 - چاپ بر جسته روی اسکناس در سه رنگ قهوه ای، سبز یشمی و سبز روشن بوده و شامل پرتره حضرت امام (ره)، بوردر و نوشته ها می باشد که با انگشتان دست به راحتی قابل لمس است.

 

2 - ریز چاپ روی اسکناس به شکل ریز چاپ برجسته و ریز نوشته می باشد.

 

3 - علامت مخصوص روشندلان به صورت چهار دایره برجسته در گوشه سمت چپ و پایین اسکناس به رنگ قهرهای چاپ شده است.

 

4 - کلیه نقوش اسکناس به صورت خطی و با استفاده از سیستم طراحی امنیتی، طراحی شده اند که شامل طرح های گیلوش و مدالین ( طرح هندسی تکراری ) و ریز نوشته ها می باشد.

 

5 - بخشی از عدد ارزشی اسکناس به عنوان طرح مکمل در روی اسکناس و بخش دیگر در پشت آن چاپ شده است.

 

6 - ریز چاپ برجسته در پشت اسکناس که بر روی گنبد آرامگاه سعدی قرار دارد.

 

7 - مشخصه طرح مخفی در بوردر پایین اسکناس به صورت برجسته چاپ شده است که با قرار دادن اسکناس در راستای چشم به شکل تقریبا افقی و در مقابل نور، عدد لاتین 100000 ریالی قابل لمس است.

 

8 - چاپ برجسته پشت اسکناس در سه رنگ قهوه ای، سبز زیتونی تیره و سبز روشن و شامل آرامگاه سعدی، بوردر و نوشته های اسکناس می باشد که با انگشتان دست براحتی قابل لمس است.

 

9 - تصویر سه بعدی حضرت امام (ره) به عنوان واتر مارک در خمیره کاغذ قرار گرفته است.

 

10 - واتر مارک بسیار روشن عدد لاتین 100000 در زیر واتر مارک تصویر اصلی (الکترو تایپ).

 

11 - نخ امنیتی پنجره ای از نوع هولوگرام با عرض 2.5 میلیمتر شامل آرم بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در طول نخ که در مقابل نور با تغییر زاویه بصورت هفت رنگ دیده می شود و عدد لاتین 100000 در روی آن قابل مشاهده خواهد بود.

 

ایران چک

 

1 - از مهمترین مشخصه های ایران چک ها این است که زمانی ایران چک ها کپی می شود تمام ویژگی های امنیتی خود را از دست می دهد.

 

2 - همچنین از دیگر ویژگی های امنیتی ایران چک ها واترمارک یعنی ( تصویر مخفی در وسط کاغذ ) است و همچنین نخ امنیتی که اگر در داخل دستگاه کپی قرار بگیرد این نخ به رنگ سیاه در می آید.

 

3 - رنگ این ایران چک ها بنفش و در ابعاد 75 در160 میلیمتر است.

 

مشخصات روی چک

 

1 - مزین به تصویر بارگاه حضرت امام رضا (ع) در سمت راست، واترمارک تصویر فردوسی در سمت چپ و در خمیره و کاغذ که در مقابل نور از دو طرف ایران چک قابل رؤیت می باشد.

 

2 - نخ امنیتی پنجره‌ای که از نوع هولوگرام و با نوشته 500,000 به صورت بی رنگ در بطن نخ می باشد.

 

3 - نخ امنیتی پنهان که درون کاغذ قرار گرفته و از نوع فلورسنت و با نوشته بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است.

 

4 - فیبرهای مرئی که در سطح چک پراکنده است و بدون هیچگونه ابزاری قابل مشاهده است.

 

5 - طرح مخفی در قسمت کتیبه بالا، عبارت  IRAN CHEQUE 500000  که با تغییر زاویه دید در حالتی که ایران چک به صورت افقی در مقابل چشم قرار گیرد قابل رؤیت می باشد.

 

6 - کلیه نقاطی که به رنگ بنفش و آبی روی ایران چک نشان داده شده است چاپ برجسته می باشند که با انگشتان دست به سهولت قابل لمس و شناسائی است.

 

7 - دارای شماره امنیتی فارسی در قسمت بالا سمت راست که در مقابل اشعه ماوراء بنفش به رنگ طلایی تغییر می یابد.

 

8 - همچنین دارای شماره سریال  MICR  با قابلیت کنترل ماشینی درقسمت پائین سمت چپ می باشد.

 

9 - برای چاپ آرم بانک مرکزی در قسمت وسط سطح چک از مرکب حرارتی استفاده شده به گونه ای که با لمس انگشتان دست و افزایش گرما طرح مذکور ناپدید و پس از سردشدن مجدد ظاهر می گردد.

 

10 -طرح see through (نوع اول) در سمت چپ ایران چک عدد 500,000 در پشت و روی چک بصورت عمودی و ناقص چاپ گردیده که با قراردادن چک در مقابل نور عدد 500,000 بطور کامل رؤیت می‌شود.

 

11 - مرکب ضد کپی - درطرح see through (نوع دوم) واقع در زیر بارگاه حضرت امام رضا(ع) مرکب نارنجی رنگ در کپی رنگی از ایران چک به رنگ قهوه‌ای کم رنگ تغییر می یابد.

 

مشخصات پشت ایران چک

 

1 - در سمت چپ قسمت وسط عدد 50 بصورت نامرئی وجود دارد که با تابش اشعه ماوراء بنفش قابل رویت است.

 

2 - قسمت هایی از پشت چک در مقابل اشعه ماوراء بنفش به رنگ سبز روشن تغییر می‌یابد.

پروفسور حسابی، پدر فیزیک ایران

 

پروفسور حسابی، پدر فیزیک ایران


پروفسور حسابی، پدر فیزیک ایران پروفسور محمود حسابی پدر علم فیزیک ایران و دانشمند برجسته معاصر این مرز و بوم خدمات علمی بی شماری در طول ۷ دهه زندگی پربارش از خود بر جای گذاشت.

 

پروفسور محمود حسابی یکی از نوابغ قرن بیست هستند . ایشان دومین نفری هستند که به مقام کْرس اینشتین رسیدند. (اولین نفری که به این مقام رسید  آلبرت اینشتین بود)  و یادبود این مقام را آلبرت اینشتین به ایشان اهدا کردند.
در کودکی به لبنان رفتند زیرا پدر ایشان ، معزالسلطنه (عباس حسابی) ،به عنوان سر قنسول‌گری (سفارت) ایران در آنجا برگزیده شد. پدر وی پس از چند سال برای کسب منافع بیش تر به تهران بازگشت و پس از مدتی با یک زن که می توانست منافع ایشان را در دربار تأمین کند ازدواج کرد. همسر جدید به علت حسودی به گوهرشاد خانم (مادر دکتر حسابی) معزالسلطنه را مجبور کرد تا آن ها را از بین ببرد. تا پیش از این یک خانه از طرف قنسول‌گری در اختیار گوهرشاد خانم و دوپسرش قرار داشت ولی بعد از ازدواج معزالسلطنه خانه را از آن ها گرفتند و مقرری آن ها را نیز قطع کردند و عباس خان حسابی دوبار به لبنان بازگشت تا زن و دو فرزند خود را از بین ببرد ولی به لطف خدا آن ها زنده ماندند.
بعد از آن اوضاع زندگی محمود و خانواده اش خیلی بد شد تا این که او وبرادرش ،محمد، مجبور به باربری در خیابان‌های بیروت شدند تا زندگی بگذرانند.
با این همه پروفسور حسابی توانستند در رشته های ادیات ، برق ، مهندسی معدن ، پزشکی ، فیزیک محض و ... تحصیلات عالی داشته باشند. نکته جالب این جا است که ایشان پایان نامه دکترای خود را در سن بیست و پنج سالگی ارائه کردند.

 

برخی افتخارات ایشان :
اثبات نظریه بی نهایت بودن ذرات
تأسیس دانشگاه تهران
طراحی اولین نقشه راهی ایران (جالب است بدانید این نقشه با عکس‌های ماهواره‌ای که بعدا گرفته شد کامل مطابقت دارد)
راه اندازی اولین رادیو ایران
دریافت اولین نشان اوفیسیه دو لالوژیون دو نور
دریافت بالاترین (دومین) نشان کوماندور دو لالوژیون دو نور
و ...
این تنها بخشی از زندگی پرفراز و نشیب این استاد بزرگوار است. حقیقت این است که زندگی ایشان در یک پست در یک وبلاگ کوچک هرگز جا نخواهد گرفت.
برای مطالعه بیش‌تر به زندگی نامه ایشان، تحت عنوان استاد عشق مراجعه شود.
وی در سال 1281 ه.ش در تفرش متولد شد و در 12 شهریور 1371 ه.ش در بیمارستان دانشگاه ژنو به هنگام معالجه قلبی درگذشت. بنا به وصیت پروفسور مزار ایشان در شهر دانشگاهی تفرش قرار دارد.


مقام معظم رهبری در سال ۱۳۶۶ زمانی که در کسوت ریاست جمهوری بودند، طی پیامی به مراسم بزرگداشت پروفسور حسابی با عنوان «۶۰ سال فیزیک ایران» در توصیف شخصیت پروفسور حسابی عنوان داشتند: «خدمتی که دکتر محمود حسابی به فرهنگ ایران نمودند کمتر از خدمتی نیست که ایشان به علم فیزیک کردند».

سیدمحمود حسابی در سال ۱۲۸۱ ه.ش از پدر و مادری تفرشی در تهران متولد شد. پایه گذاری علوم نوین و تاسیس دانشسرای عالی، دانشکده های فنی و علوم دانشگاه تهران، نگارش ده ها کتاب و جزوه و راه اندازی و پایه گذاری فیزیک و مهندسی نوین، ایشان را به پدر علم فیزیک و مهندسی نوین و به عبارتی اینشتین ایران معروف کرد. حدود ۷۰ سال خدمت علمی در گسترش علوم مختلف و نیز پایه گذاری مراکز آموزشی، پژوهشی، تخصصی، علمی و... از جمله اقدامات ارزشمند استاد به شمار می رود. این دانشمند بزرگ فیزیک سرانجام پس از ۷۰ سال تلاش و ممارست در راه علم و دانش در 12شهریور ۱۳۷۱ در بیمارستان قلب ژنو بدرود حیات گفت.

زندگی نامه و جریان فعالیت های این دانشمند بلند آوازه در ادامه از زبان فرزندش از نظرتان می گذرد.پس از پیروزی انقلاب اسلامی، پروفسور حسابی همواره این نکته را عنوان می کردند که به دلیل وجود ۴ ویژگی و خصوصیت بارز در شخصیت امام خمینی (ره)، یعنی صبر، محبت ،احترام و راستگویی، ایشان تا این اندازه در قلب مردم و به ویژه جوانان جای داشتند.

دستاوردهای علمی
پروفسور حسابی در زمان حیات و درطول عمر پربار خویش دستاوردها و خدمات علمی و فرهنگی شایان توجهی ارائه کردند که ما دراین جا به بخشی از آن ها اشاره می کنیم. فعالیت در ۳ نسل کاری و آموزش ۷ نسل استاد و دانشجو از خدمات ارزنده پروفسور حسابی به شمار می رود، ضمن آن که پروفسور حسابی در تاسیس بسیاری از مراکز علمی و پژوهشی نیز نقش داشت و پست های مهم بسیاری را نیز برعهده داشت که ازجمله آن ها می توان به موارد ذیل اشاره کرد: تاسیس مدرسه مهندسی وزارت راه درسال ۱۳۰۷، ساخت اولین رادیو در کشور درسال ۱۳۰۷، ایجاد اولین ایستگاه هواشناسی در ایران (۱۳۱۰)، نصب و راه اندازی اولین دستگاه رادیولوژی در ایران (۱۳۱۰)، تعیین ساعت ایران در سال ۱۳۱۱، تاسیس مرکز عدسی سازی دیدگانی-اپتیک کاربردی در دانشکده علوم دانشگاه تهران، اولین رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، وزیر فرهنگ در دولت دکتر مصدق در سال ۱۳۳۰، مخالفت با طرح قرارداد ننگین کنسرسیوم و کاپیتولاسیون در مجلس، پایه گذاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران (۱۳۳۰)، پایه گذاری مرکز تحقیقات و راکتور اتمی دانشگاه تهران، تاسیس سازمان انرژی اتمی و عضو هیئت دائمی کمیته بین المللی هسته ای (۱۳۳۰)، تدوین قانون استاندارد و تاسیس موسسه استاندارد ایران (۱۳۳۳)، تاسیس اولین رصدخانه نوین در ایران، تشکیل و به عهده گرفتن ریاست کمیته پژوهشی فضایی ایران و تاسیس انجمن موسیقی ایران. پروفسور حسابی آثار تالیفی متعددی نیز از خود برجای گذاشته است.

اعتقادات مذهبی و باورهای دینی
اعتقادات مذهبی پروفسور حسابی، ریشه هایی عمیق داشت. وی در دوران طفولیت حافظ قرآن کریم شد. استاد اعتقاد داشت که طبیعت تحت آهنگ موزون و عرفانی خود درحال نیایش است و همچنین تئوری بی نهایت بودن ذرات را با وحدت وجود مرتبط می دانستند.وی فرزندان خود را از کودکی ملزم به فراگیری و انجام فرایض دینی می کرد و در زمان اداره اولین بیمارستان خصوصی در ایران (بیمارستان گوهرشاد، سال ۱۳۱۲ه. ش) باوجود جو حاکم، کارکنان خانم ملزم به رعایت حجاب کامل بودند که این موضوع نشانگر پای بندی استاد به مبانی و اصول اعتقادی بود.

دیدار با اینشتین
استاد درباره نظریه «بی نهایت بودن ذرات» با چندین دانشمند اروپایی مکاتبه و ملاقات می کند و همه آنان توصیه می کنند که وی بهتر است به طور مستقیم با دفتر پروفسور اینشتین تماس بگیرد. پروفسور حسابی جریان این ملاقات را چنین نقل می کند: وقتی برای اولین بار با بزرگ ترین دانشمند فیزیک جهان «آلبرت اینشتین» روبه رو شدم، ایشان را بی اندازه ساده، آرام و متواضع یافتم. نظریه خود را برایش توضیح دادم. بعد از این که نگاهی به برگه های محاسباتی من انداخت، گفت که یک ماه دیگر باهم ملاقات می کنیم. یک ماه بعد وقتی دوباره به ملاقات اینشتین رفتم، به من گفت: من به عنوان کسی که در فیزیک تجربه ای دارم، می توانم به جرات بگویم نظریه شما در آینده ای نه چندان دور، علم فیزیک را متحول خواهد کرد اما باید روی نظریه خود بیشتر کار کنید. من به دستیارم خواهم گفت که همه امکانات لازم را دراختیار شما بگذارد. اولین روزی که کارم را در آزمایشگاه شروع کردم، متوجه شدم یک دسته چک سفید که تمام برگه های آن امضا شده بود، داخل یکی از کشوها جا مانده است. به سرعت آن را نزد رئیس آزمایشگاه بردم و مسئله را توضیح دادم که رئیس دانشگاه گفت: این دسته چک متعلق به شماست که لوازم و تجهیزات تحقیقاتی موردنیاز خود را بدون تشریفات اداری تهیه کنید. این امکان برای تمام پژوهشگران این آزمایشگاه فراهم شده است.گفتم اما با این روش امکان سوء استفاده وجود دارد، او درپاسخ گفت: این اقدام درصد پیشرفت های علمی را به حدی بالا می برد که تاثیر خطاهای احتمالی همکاران دراین مقوله بسیار ناچیز است.پس از مدت ها تحقیق، سرانجام نظریه ام آماده شد و درخواست جلسه دفاعیه را به دانشگاه پرینستون فرستادم و روز دفاع مشخص شد. دراین روز در بدو ورود به سالن، اینشتین درمقابل من ایستاد و ابراز احترام کرد و به دنبال او دیگر استادان و دانشمندان هم برخاستند. سپس پای تخته رفتم و سعی کردم با عجله نظراتم را بگویم که پروفسور اینشتین من را صدا کرد و گفت: چرا این همه با عجله؟ گفتم: نمی خواهم وقت شما و استادان را بگیرم ولی ایشان با محبت گفتند: شما الان پروفسور حسابی هستید و من و دیگران دانشجوی شما، بنابراین وقت ما کاملا دراختیار شماست. آن جلسه دفاعیه یکی از شیرین ترین و آموزنده ترین لحظات زندگی ام بود. من بزرگ ترین درس زندگی ام را نیز آن جا آموختم که هرچه انسانی وجود ارزشمندتری دارد، به همان اندازه متواضع تر و مودب تراست.

دیدار با امام خمینی (ره)
پس از انقلاب، دکتر حسابی با امام خمینی (ره) دیداری داشتند که زمانی که امام(ره) به اتاقی که مدعوین نشسته بودند، وارد شدندابتدا به سمت پروفسور حسابی آمدند و وی را دعوت به نشستن کردند و سپس فرمودند: شما ۷ نسل خدمت ارزنده به این مرز و بوم داشته اید و ۷ نسل استاد و دانشجو برای کشور تربیت کرده اید و صلاح نیست که من پیش از شما بنشینم. این حرکت امام(ره) باید الگویی باشد برای همه مسئولان ما که با حمایت از نخبگان جامعه، زمینه ای فراهم کنند که این قشر بدون هیچ دغدغه ای در کشور فعالیت کنند.

الگوی توسعه مد نظر پروفسور حسابی
استاد همیشه به شاگردانش می گفت: «زندگی یعنی پژوهش و فهمیدن چیزی جدید». پروفسور حسابی معتقد بود که وقت را نباید تلف کرد و ما باید از همه فرصت ها برای پیشرفت و توسعه کشور استفاده کنیم. وی همچنین معتقد بود:« ایران جزیره هوش و ذکاوت است اگر کار کنیم، زحمت بکشیم، از سرمایه چیزی کم نداریم». دکتر حسابی همواره یک جمله را تکرار می کردند که جوانان ایرانی برپایه 4 ویژگی که در امام خمینی (ره) می دیدند یعنی «صبر ،محبت، احترام و راستگویی» انقلاب کردند. بدیهی است که اگر می خواهیم این انقلاب را حفظ کنیم باید این 4 اصل از سوی همه مدیران ما رعایت شود.پروفسور حسابی در آخرین لحظات حیات خود نیز به چیزی جز مطالعه و افزایش دانش خویش نمی اندیشید و درحالی که روی تخت بیمارستان دانشگاه ژنو واپسین ساعات عمر خود را سپری می کرد، در کمال حیرت متخصصان و پزشکان بیمارستان ،حتی یک لحظه مطالعه را کنار نگذاشت.



متفرقه
نام منبع: پایگاه اطلاع رسانی میگنا

نگاهی به ارزشیابی پیشرفت تحصیلی

 

نگاهی به ارزشیابی پیشرفت تحصیلی


در تاریخ 23 فروردین ماه 1394 مصاحبه ی تقطیع شده ای از اینجانب در شبکه های خبری صدا و سیما پخش شد که آن را بازگشت نمره به کارنامه دانش آموزان دوره ی ابتدایی عنوان داده بودند و بحث هایی را در مورد ارزشیابی پیشرفت تحصیلی برانگیخت و البته به دلیل رویکرد نادرستی که اتخاذ شده بود سوء تفاهم هایی را نیز دامن زد.

 

خبرنگار واحد مرکزی خبر از ارزشیابی پیشرفت تحصیلی در نظام جدید آموزشی پرسید و اینجانب به مفاد راهکار 2-19 سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در خصوص ارزشیابی پیشرفت تحصیلی اشاره کردم، در این راهکار بر سه شیوه ارزشیابی تصریح شده است، ارزشیابی های فرایند محور، نتیجه محور و تلفیقی. اشاره شد که پژوهشی در این رابطه به سفارش شورای عالی آموزش و پرورش در حال انجام است که هنوز به پایان نرسیده است و گزارش آن به زودی به شورای عالی ارائه شده و متعاقب آن در مورد اعمال این روش ها در دوره های تحصیلی اتخاذ تصمیم خواهد شد.

 

تبیین و ایضاح هر یک از این مفاهیم که در پژوهش یاد شده به آن پرداخته شده است مستلزم تصویب در مرجع ذیصلاح یاد شده است. توضیح دادم که هر یک از این سه شیوه ی ارزشیابی می تواند در یکی از ادوار چهار گانه نظام جدید آموزشی مورد تاکید بیشتر یاکمتر باشد.

 

بدیهی است در شرایطی که کودکان در پایه های اول دوره ابتدایی در حال تحصیلند، با توجه به روان شناسی رشد دانش آموزان در این دوره، ارزشیابی پیشرفت تحصیلی آنها غالبا فرایند محور است و نمی توان بر نتیجه محوری به عنوان هدف ارزشیابی در این دوره تاکید زیادی داشت و هر چه از پایه های اولیه تحصیلی دورتر می رویم ارزشیابی تلفیقی که هم ناظر بر فرایندهای مورد نظر و هم نتیجه محور است پر رنگ تر می گردد.

 

کارنامه ی تحصیلی دانش آموزان که ناظر بر ارائه بازخورد عملکرد آموزشی و تربیتی آنهاست نیز گزارشی است از ماحصل دستاوردهای دانش آموزان و معلمان در حوزه های یاددهی و یادگیری و این کارنامه امروزه در دوره ی ابتدایی مطابق مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش، حالتی کیفی و توصیفی دارد و شایان توضیح است که ارزشیابی که برایند نتایج حاصل از اندازه گیری عملکرد تحصیلی و تربیتی یادگیرندگان است، هر چه کیفی تر باشد ما را نسبت به صحت نتایج به دست آمده اطمینان بیشتری می بخشد.

 

 از جمله ی سوء تعبیرهایی که در بحث ارزشیابی توصیفی اتفاق افتاده این است که تصور می شود در ارزشیابی توصیفی جایی برای استفاده از مقیاس های کمی نیست، در حالی که ارزشیابی از ابزارهای گوناگونی از جمله نمره به عنوان نتیجه ی اندازه گیری و نه بازخورد ارزشیابی بهره می گیرد و این نمرات در نهایت در بازخوردی کیفی حالتی توصیفی خواهند یافت و نتیجه همان چیزی است که اکنون روال معمول نظام آموزشی کشورما در ارزشیابی کیفی و توصیفی دوره ی ابتدایی است. این ها همه ی آن چیزی است که با تحریف مصاحبه به عنوان بازگشت نمره به کارنامه تلقی شده است.

 

 ارزشیابی دوره ابتدایی مطابق مصوبات موجود امری کیفی است، خوشبختانه با اصلاحاتی که همکاران ما در معاونت آموزش ابتدایی در کارنامه دانش آموزان این دوره به انجام رسانده اند، کیفیت ارائه بازخورد از طریق کارنامه تحصیلی دانش آموزان برای سال تحصیلی آینده از مطلوبیت بیشتری نیز برخوردار شده است.

 

 اگر چه این مصاحبه را به صورت تقطیع شده به گونه ای پخش کردند که تصور برگشت نمره به کارنامه ی تحصیلی دانش آموزان را به ذهن متبادر می کرد، اما این کار یک نکته مثبت هم داشت و آن این که بحث ارزشیابی پیشرفت تحصیلی که از اهم مباحث نظام تعلیم و تربیت است در کانون توجه قرار گرفت.

 

عبدالرسول عمادی

 

رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش



گزارش
نام منبع: پایگاه اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش

چرا باید هر روز صبح بعد از بیدار شدن از خواب آب بنوشید؟

 

چرا باید هر روز صبح بعد از بیدار شدن از خواب آب بنوشید؟


احتمالا" شنیده اید که صبح بعد از بیدار شدن از خواب آب بنوشید. اما شاید علت آن را ندانید و فکر نمی کنم بدانید نوشیدن آب بعد از بیدار شدن از خواب چقدر مهم است. انجام دادن این کار مزایا و فواید درمانی زیادی در شرایط مختلف دارد، مانند کاهش درد های دوره ای بدن، آسم و حتی سرطان!

 

چرا مصرف آب ضروری است؟

شما باید در طول روز آب بنوشید، چون ۷۰ درصد بدن شما از آب تشکیل شده است. همچنین ۷۵ درصد بافت عضلات و ۸۲ درصد خون نیز از آب تشکیل شده است. با این وصف آب در عملکرد درست بدن نقش مهمی دارد، گذشته از این نوشیدن آب قبل از غذا خوردن یا هر چیزی باعث پاک سازی سیستم داخلی بدن شما می شود.

اهمیت آب و مقدار آب مورد نیاز بدن

در واقع این کار می تواند به پاکسازی روده بزرگ کمک کند، به طوری که مواد مغذی که وارد بدن می شود به خوبی جذب بدن گردد. وقتی که شما صبح زود آب بنوشید این کار  بدن را به خون سازی ترغیب می کنید و این یعنی تولید خون تازه. این به اصطلاح خون تازه کمک می کند تا بدن خود را بازسازی کند و در نهایت به معنی درمان بیماری ها خواهد بود.

فواید بیشتری از آب را بخوانید

1.آب باعث می شود پوستی سالم داشته باشید. چون آب می تواند، سموم را از خون حذف کند و این باعث شود، پوستی درخشان داشته باشید.

2.آب روی تعادل سیستم لنفاوی اثر دارد. نوشیدن آب  هر روز صبح قبل از هر کاری باعث می شود سیستم لنفاوی (بیشتر) متعادلی داشته باشید. این فایده از این لحاظ قابل اهمیت است که غدد لنفاوی در سیستم لنفای مسئول مبارزه با عفونت هستند. علاوه بر این غدد (لنفاوی) به تعادل مایعات بدن نیز کمک می کند.

3.آب باعث کاهش وزن می شود! مصرف حدود ۱۶ اونس آب خنک می تواند متابولیسم بدن را تا ۲۵ درصد افزایش دهد. اگر هدفتان کاهش وزن باشد، می توانید هر روز صبح با نوشیدن آب به کاهش وزن اضافه کمک بیشتری کنید.

4. آب حتی ممکن است، بعضی از بیماری ها را نیز درمان کند. آب به عنوان یک تصفیه کننده به خوبی شناخته شده است، بنابراین وقتی که بدن نیز تمیز و تصفیه شده باشد، برخی از بیماری ها به آسانی حذف و مبارزه با بیماری برای بدن راحت تر می شود. همچنین نوشیدن آب می تواند به روند درمان بیماری های مانند: استفراغ، درمان اختلالات قاعدگی، سرطان، بیماری های گلو، بیماری های چشم، بیماری های ادراری، بیماری های کلیه، سل، ورم مفاصل، اسهال و سردرد  کمک کند.

در حین فعالیت ورزشی و بعد از آن چه میزان آب باید نوشید؟

در پایان

پس فراموش نکنید، وقتی که از خواب بیدار می شوید، نوشیدن ۵ لیوان آب می تواند باعث نتایج عالی برای شما شود. فقط باید این را به یک عادت تبدیل کنید تا به مرور از فواید آن بهره مند شوید.

نوشیدن ۵ تا ۶ لیوان آب ممکن است در اوایل زیاد به نظر برسد، اما به مرور ساده و به تبدیل به یک عادت خوب می شود. به یاد داشته باشید باید آب را قبل از خوردن یا نوشیدن هر چیز دیگری مصرف کنید. توصیه می شود یک ساعت قبل از خوردن صبحانه آب بنوشید.

این موارد فقط بخشی از فواید آب برای جسم ما بود، اگر آب نباشد، نه زندگی است و نه سلامتی، پس سعی کنیم نسبت به مصرف آب در شرایط فعلی بحران کمبود آب، آگاه باشیم و صرفه جویی کنیم.



گوناگون
نام منبع: مدرسه نیوز

بهداشت محیط مدرسه

 

 

بهداشت محیط مدرسه


بهداشت محیط مدرسه یک چهارم از شبانه روز را ما در محیط مدرسه به سر می بریم به همین دلیل بررسی دقت در این محط خالی از لطف نیست


مدرسه جزئی از اجتماع بزرگ انسانی وخانة دوم ما دانش آموزان است که برای فراگیری علم وتحصیل هر روز ساعاتی را در آن به سر می بریم ، شاید به راحتی بتوان گفت : یک چهارم از شبانه روز را ما در محیط مدرسه به سر می بریم به همین دلیل بررسی دقت در این محط خالی از لطف نیست اما قبل از بررسی محیط مدرسه باید ببینیم اصلاً منظور از محیط چیست تا بتوانیم درباره محیط مدرسه گفتگو کنیم . محیط در فرهنگ عبارت است از فضا ، پس وقتی می گوییم محیط مدرسه، منظورمان فضای مدرسه است که این فضا شامل حیاط ، باغچه ، کلاسها ودستشوی ها وآبخوری و… به عبارت کل همة مدرسه است . خوب حالا باید فکر کنیم این محیط باید چگونه باشد . باکمی دقت می بینیم اولین چیزی که به ذهن می رسد مسئله بهداشت است که این خود به دو صورت است ؛
1ـ بهداشت زیستی محیط
2ـ بهداشت روانی در این محیط
بهداشت زیستی یعنی حفظ پاکیزگی در فضای مدرسه که این موارد مختلف را  دارد :
الف : ریختن آشغال در کلاس و حیاط و … زیرا ریختن زباله در فضای مدرسه باعث جمع شدن مگس و باکتریهای مختلف می شود و این امر سبب بیمار شدن دانش آموزان می گردد .
ب ـ مورد دیگر نمناک و رطوبتی نبودن فضای آموزشی است زیرا اگر کلاسهای درس نمناک باشد باعث بروز بیماری در دانش آموزان می شود و علاوه بر آن مکان مناسبی می شود برای رشد میکروبها
ج ـ تمیز بودن دستشویی ها و توالت ها یکی دیگر از مواردی است که باید رعایت شود آلوده کردن دستشویی ها و توالت ها باعث بروزانواع بیماریها می شود مثلا کسی که بیمار است نباید آب دهانش را داخل دستشویی بیندازد چون این کار باعث پخش میکروب در هوا و بیمار شدن سایر دانش آموزان می شود همچنین است رعایت نظافت توالت ها ، اگر دانش آموزی خود را ملزم به حفظ بهداشت فردی نکند و پس از استفاده از توالت آن را تمیز نکند سایرین         نمی توانند از آن استفاده کنند و همین امر باعث پیدایش بیماریهای کلیوی می شود و اگر هم کسی به اجبار استفاده کند میکروبهای موجود در آن فضا او را بیمار می کنند .
د ـ حفظ بهداشت در فروشگاه مدرسه یکی دیگر از نکات مهمی است که هم دانش آموزان و هم مسئولین باید به توجه کنند . محیط فروشگاه باید کاملا مناسب با استانداردهای سازمان بهداشت باشد و همچنین مواد خوراکی آن باید سالم باشد و تاریخ مصرف آن نگذشته باشد .

ت – کتابخانه از دیگر مکانهایی است که باید نظافت و بهداشت در آن رعایت شود . در زمینه بهداشت زیستی به همین مقدار بسنده می کنیم و به بهداشت روانی محیط می پردازیم :

الف ـ بهداشت روانی در کلاس درس نباید طوری باشد که سروصدای خارج از کلاس دائما در آن شنیده شود و تمرکز دانش آموزان را به هم بریزد بلکه باید کاملا آرام باشد تا دانش آموزان احساس آرامش کند و با راحتی درس بخواند .

ب ـ نور کلاس نباید طوری باشد که دانش آموز را اذیت کند ، نهایتا باید    پنجره ها و نورگیرهای کلاس در مکانی مناسب باشند و همچنین نور لامپهای کلاس طوری تنظیم شوند که باعث آزار چشم دانش آموزان نگردد .

ج ـ نوع چیدن نیمکتها و نشستن دانش آموزان و حتی زوایای نشستن معلم باید کاملا با دقت باشد و آرامش دانش آموزان را تأمین کند .

د ـ زنگ مدرسه نباید خیلی بلند و استرس زا باشد .

ت ـ محیط حیاط مدرسه هم باید محیطی دوستانه باشد نه اینکه دانش آموزان با هم دعوا کنند و محیط نا امن گردد .

پ ـ برخورد معلمین و کادر دفتری باید با دانش آموزان طوری باشد که او در کنار آنها احساس آرامش کند و خیلی راحت بتواند با آنها ارتباط برقرار کند و نکته دیگر که هم باید در قسمت اول یعنی بهداشت زیستی محیط مورد توجه قرار گیرد و هم در این قسمت رفت و آمد در این منطقه با مشکل برخورد نکند ،

امیدواریم همه ما در رعایت این نکات دقت لازم را داشته باشیم تا دانش آموزان بتوانند در فضایی سالم به تحصیل بپردازیم و هر روز بیشتر از روز گذشته از نظر علمی پیشرفت نماییم .



مقاله
نام منبع: وبلاگ آموزشی

وقتی حقوق بشر اینگونه معنا می شود...   

 

 

برگزاری اولین جشنواره مسابقات قرآنی دبستان پسرانه شاهد

 

 

http://s6.picofile.com/file/8230735284/DSC05185.jpg

 

http://s6.picofile.com/file/8230735350/DSC05214.jpg

 

http://s6.picofile.com/file/8230735384/DSC05220.jpg

 

.http://s6.picofile.com/file/8230735426/DSC05227.jpg

 

http://s3.picofile.com/file/8230735442/DSC05235.jpg

راهنمای تکمیل گزارش پیشرفت تحصیلی تربیتی

 

برای اولین بار راهنمای کامل  تکمیل گزارش پیشرفت تحصیلی-  تربیتی ، شش پایه ابتدایی (  چیستی ،چرایی و چگونگی )با عنوان : بازخورد پایانی  در 122 صفحه  و در قطع رحلی منتشر شد .

 

r0Qyu

در این اثر می خوانید :

به جای دیباچه ( زبانی برای فهمیدن )

                                    فصل اول: بازخورد پایانی

مقدمه

بازخورد چیست و چه جایگاهی در نظریه های یادگیری دارد؟

بازخورد در نظریه های یادگیری رفتار گرایان

بازخورد در نظریه های یادگیری شناختی - رفتاری

 بازخورد در نظریه های یادگیری ساختن گرایی

مخاطب بازخورد پایانی ؟

الف)دانش آموز

ب) والدین

ج) سایرین

ویژگی های توصیف عملکرد در بازخورد پایانی(فرم الف)

پیش نیازهای اصلی بازخورد پایانی.

فصل دوم: راهنمای تکمیل نمون برگ(الف) و (ب)گزارش پیشرفت تحصیلی - تربیتی .

مقدمه

توصیف عملکرد

قابلیت ها، توانایی ها و قوت ها

ضعف ها بااحتیاط لازم

رهنمودها و توصیه ها.

برخی از توصیه های عمومی

راهنمای تکمیل نمون برگ (ب) کارنامه تحصیلی - تربیتی. .

راهنمای تکمیل نمون برگ (الف)گزارش پیشرفت تحصیلی - تربیتی در پایه اول

راهنمای تکمیل نمون برگ (الف)گزارش پیشرفت تحصیلی - تربیتی در پایه دوم

راهنمای تکمیل نمون برگ (الف) گزارش پیشرفت تحصیلی - تربیتی در پایه سوم

راهنمای تکمیل نمون برگ (الف)گزارش پیشرفت تحصیلی – تربیتی در پایه چهارم

راهنمای تکمیل نمون برگ (الف)گزارش پیشرفت تحصیلی – تربیتی در پایه پنجم

راهنمای تکمیل نمون برگ (الف) گزارش پیشرفت تحصیلی – تربیتی در پایه ششم

فصل سوم:تجزیه وتحلیل بازخوردهای پایانی معلمان

مقدمه

تجزیه وتحلیل بازخوردهای پایانی معلمان شش پایه ابتدایی

چند نمونه گزارش پیشرفت تحصیلی ( کارنامه) از سایر کشورها.

فصل چهارم: قوانین و مقررات مربوط به بازخورد پایانی

مقدمه

الف ) سایر مستندات مربوط به شیوه و تکمیل گزارش پیشرفت تحصیلی- تربیتی

ب) آیین نامه ارزشیابی پیشرفت تحصیلی – تربیتی دوره ابتدایی

 

تلفن مرکز پخش : 09121438115- 02177685164

 منبع :  http://akt1388.persianblog.ir/

هفته وحدت

 

http://s3.picofile.com/file/8229763468/757186emam_sadegh_hazrat_rasol_baner_03_www_beheshtdl_big.jpg

http://s3.picofile.com/file/8229762200/%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D9%88%DB%8C%D8%B1_%D9%85%D8%AA%D8%AD%D8%B1%DA%A9_%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AF%D8%AA_%D9%BE%DB%8C%D8%A7%D9%85%D8%A8%D8%B1_shabhayetanhayi_9_1.gif

 

http://s6.picofile.com/file/8229763768/%D9%85%D8%AA%D8%AD%D8%B1%DA%A9_%D9%BE%DB%8C%D8%A7%D9%85%D8%A8%D8%B1_25_.gif 

 http://s3.picofile.com/file/8229763250/1_404b.jpghttp://s3.picofile.com/file/8229763718/%D8%B5%D9%84%D9%88%D8%A7%D8%AA12.gif

http://s3.picofile.com/file/8229763634/AKSGIF_IR_rasool_akram_mohammad_gif_%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D9%88%DB%8C%D8%B1_%D9%85%D8%AA%D8%AD%D8%B1%DA%A9_%D8%AD%D8%B6%D8%B1%D8%AA_%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF_%D8%B55148.gif

 

http://s3.picofile.com/file/8229763600/AKSGIF_IR_rasool_akram_mohammad_gif_%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D9%88%DB%8C%D8%B1_%D9%85%D8%AA%D8%AD%D8%B1%DA%A9_%D8%AD%D8%B6%D8%B1%D8%AA_%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF_%D8%B558.gif

http://s3.picofile.com/file/8229763342/1_hafte_vahdad_va_milad11.jpg

 

مدیریت دبستان پسرانه شاهد 

معاینه دانش آموزان توسط پزشک

 

 

http://s3.picofile.com/file/8230738692/DSC05175.jpg

 

http://s3.picofile.com/file/8230738726/DSC05176.jpg

 

http://s3.picofile.com/file/8230738734/DSC05177.jpg

برگزاری جلسه کاری شورای دانش اموزی دبستان پسرانه شاهد

 

 

http://s6.picofile.com/file/8230737134/DSC05099.jpg

 

http://s6.picofile.com/file/8230737142/DSC05101.jpg

 

http://s6.picofile.com/file/8230737184/DSC05102.jpg

 

http://s6.picofile.com/file/8230737218/DSC05103.jpg

شب یلدا

 

 

http://up.campin.ir/view/1036083/www.campin.ir_shabe-yalda5.jpg

شب یلدا

 

مدیریت دبستان پسرانه شاهد

تبریک آغاز امامت امام زمان (عج)

 

 

آغاز امامت امام زمان shabhayetanhayi.ir(عج) (4)

 

تاجگذاری امام زمان-آغاز امامت امام زمان-جداکننده متن.shabhayetanhayi (9)

 

تاجگذاری امام زمان-آغاز امامت امام زمان-جداکننده متن.shabhayetanhayi (1)

مدیریت دبستان پسرانه شاهد

 

شهادت امام حسن عسگری (ع)

 

 

http://sjabbari.ir/wp-content/uploads/2014/01/619747_5Of7V7mg.jpg

 

مدیریت دبستان پسرانه شاهد